XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Yousefi A, Amini A, Ehsanpour S, Mahmoudian R. Conformity of Nursing Clinical Courses with Nursing Job Responsibilities in Tabriz University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education 2017; 17 :186-195
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4174-fa.html
یوسفی علیرضا، امینی ابوالقاسم، احسانپور سهیلا، محمودیان رقیه. میزان انطباق دروس بالینی دانشجویان پرستاری با وظایف شغلی پرستاران دانشگاه علوم پزشکی تبریز. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1396; 17 () :186-195

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4174-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ، aryousefy@edc.mui.ac.ir
چکیده:   (4348 مشاهده)
مقدمه: یکی از مشکلات آموزشی در پرستاری انطباق آموزش بالینی با وظایف حرفه‌ای پرستاران است. لذا این پژوهش با هدف بررسی میزان انطباق دروس بالینی دانشجویان پرستاری با وظایف و عملکرد بالینی پرستاران از دیدگاه پرستاران طرحی دانشگاه علوم پزشکی تبریز انجام گرفت.
روش‌ها: این مطالعه توصیفی در سال 1394 صورت گرفت. جمعیت مورد مطالعه کلیه پرستاران طرحی شاغل در 5 مرکز آموزشی درمانی تبریز به صورت سرشماری وارد مطالعه شدند. حجم نمونه برابر با کل جامعه مورد پژوهش ( 145 نفر) بود. همه نمونه‌ها غیر از پرستاران طرحی که بیش از یک ماه در مرکز حضور نداشتند، وارد مطالعه شدند. جمع‌آوری اطلاعات با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته پس ازتایید روایی و پایایی برای بررسی انطباق 9 درس بالینی انجام شد. نمرات به صورت نمره یک خیلی کم، نمره 2 کم، نمره 3 زیاد و نمره 4 بسیار زیاد کد گذاری شد، داده‌ها با استفاده از آمارهای توصیفی مورد تحلیل قرار گرفت.
نتایج: میزان انطباق درس اصول و مهارت‌های پرستاری با وظایف بالینی 69/89 درصد، درس پرستاری بهداشت و جامعه 48/74 درصد، درس بررسی و ضعیت سلامت 03/88 درصد، درس بهداشت مادر و نوزاد 54/68 درصد، درس بهداشت پرستاری کودکان 79/80 درصد، درس پرستاری بیماری‌های داخلی و جراحی 13/72 درصد، درس پرستاری ویژه 11/77 درصد، درس پرستاری بحران، فوریت‌ها و حوادث غیر مترقبه 68/77درصد و درس پرستاری بهداشت و روان 41/75 درصد به میزان خیلی زیاد و زیاد برآورد شد.
نتیجه‌گیری: پیشنهاد می‌گردد به منظور انطباق بیش‌تر دروس با وظایف بالینی کوریکولوم این دروس، سرفصل و الگوی یادگیری بالینی به صورت جامع توسط برنامه‌ریزان آموزشی پرستاری بازنگری شود. 
متن کامل [PDF 264 kb]   (1682 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: آموزش باليني
دریافت: 1395/4/2 | پذیرش: 1395/7/19 | انتشار: 1396/5/24 | انتشار الکترونیک: 1396/5/24

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2025 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education