XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Noori A, Sanagoo A, Jooybari L. Letter to editor. Iranian Journal of Medical Education 2016; 16 :179-181
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4097-fa.html
نوری آزاده، ثناگو اکرم، جویباری لیلا. نقد مقاله: ارزیابی کیفیت خدمات آموزشی دانشجویان رشته مدیریت خدمات بهداشتی درمانی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بر اساس مدل سروکوال. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1395; 16 () :179-181

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4097-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی گلستان، ، sanagoo@goums.ac.ir
چکیده:   (7870 مشاهده)

امروزه توسعه علمی هر کشور از طریق فعالیت‌های علمی پژوهشگران آن کشور مورد بررسی قرار می‌گیرد و از این رو ارزیابی فعالیت‌های علمی ضرورت می‌یابد(1). نقد در ابعاد مختلفی معنا و مفهوم پیدا می‌کند و تفکر نقادانه کمک می‌کند تا ابعاد مختلف موضوعات و ارتباط منطقی بین آنها راحت‌تر شناخته شوند. در راستای این امر، افزایش کیفیت مقالات علمی ضروری و اجتناب‌ناپذیر می‌نماید. نقد مقاله یکی از راه‌های بررسی کیفیت مقالات علمی است که به نویسندگان و خوانندگان نکات مبهم موجود را رهنمون می‌سازد. در دوره 15، شماره 77، 1394 مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی مقاله‌ای با عنوان ارزیابی کیفیت خدمات آموزشی دانشجویان رشته مدیریت خدمات بهداشتی درمانی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بر اساس مدل سروکوال به چاپ رسیده است(2)، ضمن تشکر از تیم محترم تحقیق جهت چاپ مقاله‌ای در این راستا، نکاتی چند قابل ذکر است. چکیده مطالعه بر اساس چک لیست استروب خلاصه‌ای متوازن از آنچه انجام شده و آنچه بدست آمده است است(3)، در قسمت نتایج از چکیده بهتر است بعد از ذکر بیش‌ترین شکاف که مربوط به بعد هم‌دلی است، کم‌ترین شکاف که مرتبط با بعد تضمین بوده است، نیز ذکر گردد. نیز در قسمت روش‌ها از چکیده مقاله نرم‌افزار آماری مورد نظر نیز بیان گردد.در روش انجام پژوهش معیار انتخاب شرکت‌کنندگان ذکر نگردیده است. سه جنبه کلیدی مطالعات توصیفی طراحی سؤالات، نمونه‌گیری، و جمع‌آوری داده‌ها است. هدف از انجام مطالعه توصیفی، این است که مورد نیاز باشد، معتبر و دقیق باشد. و یک موضوع کلیدی کاهش اشتباه در طول فرایند است. توجه کم به هر کدام از این سه جنبه می‌تواند منجر به تولید نتایج ضعیف شود(4). در مطالعه حاضر نحوه جمع‌آوری داده‌ها، ذکر گردیده است. و نیز نحوه جلب مشارکت پاسخ‌دهندگان، اما ذکر نشده که اگر فرد یا افرادی حاضر به همکاری نبودند، پژوهشگر چه برخوردی داشته است؟

در قسمت نتایج در بررسی فرض نرمال بودن داده‌ها، که با استفاده از آزمون کولموگروف- اسمیرنوف انجام شده است، پژوهشگران بیان نموده‌اند: " فرض نرمال بودن داده‌ها در تمام حیطه‌های مربوط به ادراکات و انتظارات و همچنین شکاف کیفیت خدمات آموزشی پذیرفته شد (05/0p<)" و از آزمون آماری تی مستقل و آنالیز واریانس یک طرفه که آزمون‌های پارامتری هستند برای تجزیه و تحلیل داده‌ها استفاده شده است. در انتخاب یک آزمون آماری ابتدا باید تصمیم بگیریم که از آزمون‌های آماری پارامتریک جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها استفاده کنیم، یا غیرپارامتریک. یکی از اصلی‌ترین ملاک‌ها برای انتخاب آزمون، انجام آزمون کولموگروف-اسمیرنوف است. آزمون کولموگروف- اسمیرنوف نرمال بودن توزیع داده‌ها را نشان می‌دهد. یعنی این که توزیع صفت در یک نمونه را با توزیعی که برای جامعه مفروض است، مقایسه می‌کند. اگر داده‌ها دارای توزیع نرمال باشند، امکان استفاده از آزمون پارامتریک وجود دارد، و در غیر این صورت باید از آزمون ناپارامتریک استفاده کنیم. نکته بسیار مهم در اینجا این است که در برون‌داد آزمون کولموگروف – اسمیرنوف اگر آزمون معنادار بود یعنی p کوچک‌تر از 5 صدم بود، به این معنی است که توزیع نرمال نیست و باید از آزمون ناپارامتریک استفاده کنیم. و اگر نتیجه این آزمون معنادار نباشد، امکان استفاده از آزمون پارامتریک وجود دارد(5و6). در مطالعه حاضر محققین علی‌رغم معنادار شدن آزمون کولموگروف اسمیرنوف، از آزمون‌های پارامتری تی مستقل و آنالیز واریانس یک طرفه استفاده شده است که باید از معادل غیر پارامتری آنها یعنی آزمون یومن ویتنی به جای تی مستقل و از آزمون غیرپارامتری کروسکال والیس به جای آزمون آنالیز واریانس یک طرفه استفاده می‌شد(7). در پایان ضمن تشکر از تمام اساتید محترمی که در انجام این پژوهش و تدوین مقاله مشارکت داشته‌اند، تأکید می‌گردد که نقد حاضر به منظور افزایش کیفیت و رفع ابهام مقاله فوق‌الذکر صورت گرفته است.

متن کامل [PDF 105 kb]   (2612 دریافت)    
نوع مطالعه: نامه به سردبیر | موضوع مقاله: ساير موارد
دریافت: 1395/1/10 | پذیرش: 1395/4/30 | انتشار: 1395/4/30 | انتشار الکترونیک: 1395/4/30

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education