:: جلد 16 - ::
جلد 16 - صفحات 262-251 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش الکترونیکی درس باکتری‌شناسی بر اساس رویکرد سازنده‌گرایی در مقایسه با رویکرد شناخت‌گرایی
مژگان محمدی مهر، کیومرث تقی‌پور
دانشگاه علوم پزشکی ارتش ، taghipour.khodafarin@gmail.com
چکیده:   (4399 مشاهده)

پیشرفت روزافزون فناوری و اطلاعات، تغییراتی را در زمینه آموزش و یادگیری به وجود آورده است. برای یادگیری مؤثر، بایستی طراحی یادگیری الکترونیکی مبتنی بر اصول آموزشی باشد. هدف پژوهش حاضر، مقایسه اثربخشی محتوای یادگیری الکترونیکی بر اساس دو رویکرد آموزشی (سازنده گرایی و شناخت گرایی) بر میزان یادگیری و نگرش یادگیرندگان دردرس باکتری شناسی بود.

روش‌ها: این پژوهش به روش آزمایشی دو گروهی در سال تحصیلی 95-1394 در دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ارتش انجام شد. دانشجویان پزشکی در درس باکتری‌شناسی به روش تصادفی به دو گروه تقسیم شدند (40=n). محتوای الکترونیکی بر اساس رویکرد شناخت‌گرایی و اصول سازنده‌گرایی در قالب محتوای چندرسانه‌ای و از طریق نرم‌افزار Story Line 0.2 توسط تیم طراحی و تولید آماده شد و میزان یادگیری و نگرش در هردو گروه با یکدیگر مقایسه گردید. از ابزار پرسشنامه که پایایی و روایی آن مورد تأیید قرار گرفت، استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از آمار توصیفی و استنباطی (آنکووا و مانوا) استفاده شد.

نتایج: میانگین نمرات پس آزمون یادگیری گروه شناخت‌گرایی 70/2± 45/12 و گروه سازنده‌گرایی 84/1±65/15 از 20 نمره بدست آمد. مقایسه میانگین نمره یادگیری این دو گروه مورد مطالعه تفاوت معناداری را نشان داد (01/0= p). همچنین یادگیرندگان در گروه آموزش الکترونیکی بر اساس اصول سازنده‌گرایی با میانگین رضایت کلی 53811/1±95/15 در مقایسه با گروه آموزش الکترونیکی شناخت‌گرایی با میانگین 66508/2±55/11 از نگرش بهتری نسبت به گروه مقایسه برخوردار بودند (001/0= p).

نتیجه‌گیری: با عنایت به یافته‌های پژوهش حاضر، با کاربست رویکرد سازنده گرایی در آموزش و رعایت اصول محوری آن می‌توان یادگیری دانشجویان از دوره‌های پزشکی به صورت الکترونیکی را ارتقا داد و نگرش آنان به این دوره را بهبود بخشید. بنابراین مدرسان پزشکی برای ارتقای کیفیت آموزش از رویکرد سازنده‌گرایی در تولید محتواهای الکترونیکی استفاده نمایند.

واژه‌های کلیدی: یادگیری الکترونیکی، طراحی آموزشی، سازنده‌گرایی، شناخت‌گرایی
متن کامل [PDF 222 kb]   (1315 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: يادگيري الكترونيكي
دریافت: 1395/1/2 | پذیرش: 1395/6/7 | انتشار: 1395/8/1


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 16 - برگشت به فهرست نسخه ها