:: جلد 16 - ::
جلد 16 - صفحات 309-298 برگشت به فهرست نسخه ها
ویژگی‌های روان‌سنجی مقیاس ارزیابی فرهنگ یادگیری بالینی سازمانی در بین پرستاران بیمارستان‌های دولتی-آموزشی شهر رشت
محمدعلی نادی، رویا بابایی کسمایی، سعیده امین الرعایا یمینی، حشمت اله موسوی، غلامرضا قاسمی
دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان)، ، nadi2248@yahoo.com
چکیده:   (3531 مشاهده)

مقدمه: در راستای رشد قابلیت‌های یادگیری مادام‌العمر در بین پرستاران، به ابزاری روا و پایا جهت سنجش فرهنگ یادگیری بالینی سازمانی در بیمارستان‌ها نیاز است. هدف پژوهش حاضر تعیین ویژگی‌های روان‌سنجی مقیاس ارزیابی فرهنگ یادگیری بالینی سازمانی بود.

روش‌ها: در این مطالعه مقطعی – روان‌سنجی، از بین 1690 نفر کادر پرستاری بیمارستان‌های دولتی – آموزشی شهر رشت، 327 نفر به روش تصادفی منظم در سال 1392 انتخاب و مقیاس ارزیابی فرهنگ یادگیری بالینی سازمانی را که دارای 28 گویه و پنج خرده مقیاس بود تکمیل نمودند. پایایی با ضریب آلفای کرونباخ و روایی سازه مقیاس به وسیله نرم‌افزار آماری لیزرل 75/8 (LISREL) و با اجرای آزمون‌های توصیفی و استنباطی، از جمله ضریب همبستگی اسپیرمن- براون و تحلیل عاملی تأییدی انجام شد.

نتایج: تحلیل عاملی تأییدی، مقیاس ارزیابی فرهنگ یادگیری بالینی سازمانی را در پنج عامل به رسمیت شناختن، نارضایتی، تحقق، وابستگی و نفوذ با استناد به شاخص‌های برازندگی از یکدیگر تفکیک کرد (89/0=, GFI 90/0, CFI= 08/0RMSEA=) و پایایی خرده مقیاس‌ها نیز بر حسب ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب به میزان71/0 ،52/0 ،74/0 ،64/0 ،53/0 برآورد گردید.

نتیجه‌گیری: نتایج حاکی از این است که مقیاس ارزیابی فرهنگ یادگیری بالینی سازمانی هندرسون و همکاران، ابزاری روا و پایا جهت ارزیابی است.

واژه‌های کلیدی: فرهنگ یادگیری بالینی سازمانی، کادر پرستاری، تحلیل عاملی تأییدی
متن کامل [PDF 433 kb]   (924 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: آموزش باليني
دریافت: 1394/10/15 | پذیرش: 1395/4/21 | انتشار: 1395/8/9


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 16 - برگشت به فهرست نسخه ها