مقدمه: اساتید پزشکی اغلب در حال جستجوی ابزارهای جدید هستند که با استفاده از آن تدریس کنند ودر سال های اخیر این ابزارها در تکنولوژی مبتنی بر اینترنت یافت میشود. هدف از انجام این مطالعه بررسی ابزارها، مواد و روشهای آموزشی مبتنی بر اینترنت در آموزش علوم پزشکی است.
روشها: در این مطالعه مروری پایگاههای اطلاعاتی فارسی شامل sid، Iranmedex، Irandoc و Magiran با کمک کلید واژههایی شامل شبکه اجتماعی، تدریس، آموزش و اینترنت همچنین پایگاههای اطلاعاتی لاتین شامل PubMed، Eric با کلید واژههای social network،teaching، education، internet مورد جستجو قرار گرفت.
نتایج: در جستجوی مقدماتی 800 مقاله به دست آمد که پس از حذف مقالات تکراری 490 مقاله باقی ماند. در این میان پس از مطالعه عنوان و چکیده و در نظر گرفتن معیارهای ورود و خروج 33 مقاله وارد مرور شد. یافتهها در سه دسته قرار داده شد. در دسته ابزارها، میتوان به سیستمهای مدیریت یادگیری، شبکههای اجتماعی و ابزارهای موبایل، در دسته مواد، به پادکستها (Podcasts) و وادکستها (Vodcasts) و در دسته روشهای آموزش میتوان به یادگیری بر اساس موبایل (Mobile learning)، بلاگ گزارش صبحگاهی (Morning report blog) و بلاگ معاینات بالینی اشاره کرد.
نتیجهگیری: روشهای متنوع آموزش مبتنی بر اینترنت مانند یادگیری از طریق موبایل، پادکستینگ وجود دارد که قابلیتهای استفاده بالایی در آموزش پزشکی دارند. توصیه میشود که در کارگاههای آموزشی توانمندسازی اساتید با این روشها آشنا شوند تا به سوی استفاده کارآمد از این روشها گام بردارند.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |