XML English Abstract Print


دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ، fariba.haghani@gmail.com
چکیده:   (4450 مشاهده)

مقدمه: موتور حرکت و رشد اقتصاد یک جامعه، کارآفرینان هستند که جامعه را توسعه می‌بخشند. اولین گام در توسعه کارآفرینی در دانشگاه، برنامه‌ریزی و نیازسنجی آموزش کارآفرینی است، لذا این پژوهش با هدف نیازسنجی درس کارآفرینی و آشنایی با کسب ‌و کار انجام شد.

روش‌ها: مطالعه از نوع توصیفی مقطعی وشامل سه بخش بود. بخش اول مرور متون، مطالعه رئوس مطالب آموزشی کارآفرینی در دانشگاه‌ها در زمینه­ی کارآفرینی، بخش دوم مصاحبه با افراد شاخص در این زمینه تهیه فهرستی از نیازهای آموزشی در سه حیطه شناختی، مهارتی و نگرش در قالب یک پرسشنامه و در نهایت بخش سوم انجام تکنیک دلفی و نظر خواهی از متخصصین به منظور تایید نهایی نیازها بود. تجزیه ‌و تحلیل داده‌ها با استفاده آمار توصیفی انجام شد.

نتایج: در بخش اول 49 عنوان آموزشی، در بخش دوم 79 شایستگی و در بخش سوم و انجام تکنیک دلفی 35 نیاز آموزشی در سه حیطه مختلف دانش، مهارت و نگرش( به ترتیب 24، 6 و 5 نیاز)استخراج شد.

نتیجه‌گیری: با توجه به استخراج نیاز‌های آموزشی درس کار آفرینی به منظور بالابردن ‌مهارت‌های کارآفرینی ، پیشنهاد می‌گردد برنامه درس کارآفرینی و آشنایی با کسب و کار در دانشگاه علوم پزشکی بر اساس این نتایج تنظیم گردد و بدین وسیله گامی مؤثر در پیشبرد اقتصاد جامعه و توانمندسازی دانش آموختگان برداشته شود.

متن کامل [PDF 248 kb]   (1753 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: برنامه ريزي درسي
دریافت: 1394/9/24 | پذیرش: 1395/4/12 | انتشار: 1395/8/12 | انتشار الکترونیک: 1395/8/12

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.