XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

karbasi F, khatiban M, Soltanian A. The Effect of Teaching Nurse-patient Communication through Role-play Method on Nursing Students’ Caring Behaviors: A Quasi-Experimental Study. Iranian Journal of Medical Education 2016; 16 :120-130
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3977-fa.html
کرباسی فاطمه، خطیبان مهناز، سلطانیان علیرضا. تأثیر آموزش ارتباط با بیمار به روش ایفای نقش بر رفتارهای مراقبتی دانشجویان پرستاری: یک مطالعه نیمه تجربی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1395; 16 () :120-130

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3977-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی همدان ، Mahnaz.khatiban@gmail.com
چکیده:   (6216 مشاهده)

مقدمه: روش‌های دانشجو-محور می‌تواند سبب ارتقای آموزش بالینی پرستاری شود. لذا این مطالعه جهت بررسی تأثیر آموزش ارتباط با بیمار به روش ایفای نقش بر رفتارهای مراقبتی دانشجویان پرستاری انجام شد.

روش‌ها: مطالعه نیمه تجربی حاضر در دانشگاه علوم پزشکی همدان سال 1394 انجام گردید. از بین 15 گروه کارآموزی، به طور تصادفی، 4 گروه جهت روش ایفای نقش (تجربی=32 نفر) و 4 گروه تحت آموزش متداول (شاهد= 32 نفر) انتخاب شدند. دانشجویان گروه تجربی، مهارت‌های ارتباط با بیمار را به روش ایفای نقش دریافت نمودند. پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک، چک‌لیست مهارت‌های ارتباطی و پرسشنامه رفتارهای مراقبتی Wolf در بدو و انتهای دوره کارآموزی تکمیل شد. داده‌ها با استفاده از آزمون تی مستقل، تی-زوجی، آنالیز کوواریانس با 95% اطمینان تحلیل شد.

نتایج: در بدو مطالعه، میانگین نمره رفتار مراقبتی و نیز مهارت‌های ارتباطی دانشجویان گروه شاهد به ترتیب با (56/23±47/83)از مجموع 220 نمره و (86/1±87/3) از مجموع 31 نمره و گروه تجربی به ترتیب با (34/29±87/77) و (37/2±78/4) تفاوت آماری معناداری (05/0<P) با یکدیگر نداشتند. اما بعد از مداخله، ارتقای میانگین نمرات رفتار مراقبتی (با 14/15±28/172) و مهارت‌های ارتباطی (با 86/2±22/26) در گروه تجربی نسبت به گروه شاهد معنادار (001/0>P) بود.

نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج این مطالعه، به کارگیری روش ایفای نقش باعث ارتقای مهارت‌های ارتباطی در ابعاد شروع، حین و پایان بخشیدن به ارتباط و رفتارهای مراقبتی دانشجویان پرستاری مقطع کارشناسی شد. 

متن کامل [PDF 222 kb]   (2354 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: آموزش مهارتهاي ارتباطي
دریافت: 1394/9/22 | پذیرش: 1394/12/3 | انتشار: 1395/4/13 | انتشار الکترونیک: 1395/4/13

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education