تدوین و ارائه الگوی اعتباربخشی برنامه درسی کارشناسی پیوسته رشتهی پرستاری دانشگاههای علومپزشکی کشور
|
شهلا علیاری، حسن ملکی، مهرنوش پازارگادی، عباس عباسپور |
دانشگاه علوم پزشکی آجا ، sh.aliyari@ajaums.ac.ir |
|
چکیده: (3649 مشاهده) |
مقدمه: امروز دانشگاهها نیاز به شناختی دقیق از وضع موجود مؤسسه و برنامههای درسی آن دارند. اعتباربخشی به این نیاز پاسخ میدهد. هدف این مطالعه، تدوین و ارائه الگوی اعتباربخشی برنامه درسی دوره کارشناسی پیوسته رشته پرستاری دانشگاههای علوم پزشکی کشور بود.
روشها: این تحقیق، از لحاظ هدف و ماهیت از نوع تحقیقات کاربردی و از لحاظ روش تحقیق از نوع تحقیقات توصیفی - پیمایشی بودکه در دو مرحله انجام شد. در مرحله اول، به منظور تعیین عوامل، ملاکها و شاخصها، از یک پرسشنامه محققساخته استفاده شد و در مرحله دوم، پس از ارائه الگوی پیشنهادی، به منظور تعیین مطلوبیت الگوی یاد شده و بومیسازی آن از شیوه دلفی دو مرحلهای استفاده شد. نمونه آماری این مطالعه در مرحله اول، 93 نفر اعضای هیأتعلمی گروههای پرستاری دانشکدههای پرستاری و مامایی دانشگاههای علوم پزشکی مستقر در شهر تهران بودند که به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبتی انتخاب شدند و در مرحله دوم 38 نفر از صاحبنظران و متخصصان برنامه درسی و پرستاری که به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. به منظور تعیین وزن عوامل اعتباربخشی برنامه درسی، از میانگین وزنی استفاده شد.
نتایج: در مرحله اول جهت اعتباربخشی برنامه درسی کارشناسی پیوسته رشته پرستاری 9 عامل، 39 ملاک و 143 شاخص تعیین شد. سپس با توجه به تجارب جهانی، ویژگیها و شرایط موجود در کشور الگوی پیشنهادی تدوین و بومیسازی شد.
نتیجهگیری: الگوی تدوین شده در این مطالعه، دارای ویژگیهای کاربردی بودن و قابلیت اجرا داشتن، بومی بودن و بهرهمندی از جنبههای مشترک فرآیند اعتباربخشی برنامه آموزش کارشناسی پرستاری در تجارب بینالمللی است.
|
|
واژههای کلیدی: اعتباربخشی، اعتبار بخشی برنامه، آموزش پرستاری، برنامه درسی، کارشناسی پرستاری |
|
متن کامل [PDF 296 kb]
(1072 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
برنامه ريزي درسي دریافت: 1394/8/24 | پذیرش: 1395/3/5 | انتشار: 1395/8/23
|
|
|
|