:: جلد 16 - ::
جلد 16 - صفحات 103-94 برگشت به فهرست نسخه ها
تأملی بر برنامه درسی مبتنی بر شایستگی در آموزش پزشکی
اکبر هدایتی، حسن ملکی، علیرضا صادقی، اسماعیل سعدی پور
دانشگاه علامه طباطبائی ، malaki_cu@yahoo.com
چکیده:   (5757 مشاهده)

مقدمه: یکی از رویکردها برای تشریح رابطه بین آموزش و دنیای کار و کاهش شکاف بین آموخته‌های دانشجویان و نیازهای حرفه‌ای، برنامهدرسی مبتنی بر شایستگی است. برنامهدرسی مبتنی بر شایستگی به واسطه ویژگی‌های خاص خود در سال‌های اخیر مورد توجه نظام‌های آموزشی کشورهای مختلف به ویژه در رشته پزشکی است. با توجه به اهمیت رویکرد شایستگی در حوزه آموزش پزشکی، مقاله حاضر در صدد تشریح این رویکرد است.

روش‌ها: این مطالعه از نوع مروری است. جستجوی صورت گرفته برای مطالعه حاضر با واژه‌هایCompetence، Competencyو Competence based curriculumدر زمینهMedical educationو هم چنین کلید واژه‌های شایستگی، برنامه درسی مبتنی بر شایستگی و پیامدهاییادگیری در زمینه آموزش پزشکیمورد توجه قرار گرفت. در این راستا مقاله‌های پایگاه‌های اینترنتیsagepub، ProQuest، Google scholar، Magiran و SIDاز سال‌های1990 تا2014جستجوشد.

نتایج: در مجموع 52 منبع مورد بررسی قرار گرفت.در برنامه درسی مبتنی بر شایستگی در علوم پزشکی، نیازهای شغلی دانش‌آموختگان از جایگاه خاصی برخوردار است و عناصر برنامه درسی و الگوهای شایستگی در هر حوزه در ارتباط تنگاتنگ با آنها هستند.

نتیجه‌گیری: با شناخت رویکرد شایستگی، ویژگی‌ها و عناصر برنامه درسی در این رویکرد و همچنین فرایند طراحی و برنامه‌ریزی درسی مبتنی بر شایستگی و بهره‌گیری از این رویکرد، می‌‌توان در ارتقاکیفیت نظام آموزشیمؤثر واقع شد.

واژه‌های کلیدی: برنامه درسی، برنامه درسی مبتنی بر شایستگی، شایستگی، آموزش پزشکی
متن کامل [PDF 201 kb]   (1991 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: برنامه ريزي درسي
دریافت: 1394/7/30 | پذیرش: 1394/12/8 | انتشار: 1395/3/16


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 16 - برگشت به فهرست نسخه ها