XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Adib-Hajbaghery M, Karimi H. Methods of Teaching Electrocardiogram: Which One Is the Best?. Iranian Journal of Medical Education 2016; 16 :21-30
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3909-fa.html
ادیب حاج باقری محسن، کریمی حسین. انواع روش‌های آموزش الکتروکاردیوگرام : کدام روش آموزش بهتر است ؟ مروری بر متون. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1395; 16 () :21-30

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3909-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی کاشان، ، adib1344@yahoo.com
چکیده:   (6956 مشاهده)

مقدمه: روش‌های زیادی برای آموزش تفسیر نوار قلب مطرح شده است، اما این که کدام روش بهتر است جای بحث دارد. این مطالعه با هدف بررسی روش‌های آموزش تفسیر نوار قلب و معرفی مؤثرترین روش‌ها انجام شد.

روش‌ها: این مطالعه به صورت مروری انجام شد و پایگاه‌های PUBMED، Science direct، SID و IranMedex جستجو شد. مقالات از سال 2000 تا 2015 با استفاده از کلید واژه‌های Teaching Method، Electrocardiogram interpretation، روش‌های تدریس، تفسیر ECG، تفسیر الکتروکاردیوگرام جستجو شد. در نهایت از بین 45 مقاله، 16 مقاله جهت تحلیل استفاده شد.

نتایج: مقالات در سه دسته روش‌های شایع تدریس الکتروکاردیوگرام، تأثیر روش سخنرانی و نقش برنامه‌های کامپیوتری در یادگیری الکتروکاردیوگرام، خلاصه شد. یافته‌ها نشان داد روش‌های مختلف سخنرانی، کارگاه، خودآموزی با هندبوک، اینترنت و برنامه‌های کامپیوتری برای یاددهی تفسیر الکتروکاردیوگرام استفاده می‌شود. روش تدریس سخنرانی بیش‌تر از بقیه روش‌ها استفاده می‌شود، اما تأثیر کمی نسبت به بقیه روش‌ها مانند کارگاه و نرم‌افزار کامپیوتری دارد، سابقه کار در بخش‌های قلب، تأثیر زیادی در یادگیری تفسیر نوار قلب دارد.

نتیجه‌گیری: بهتر است از سخنرانی در تلفیق با سایر روش‌هایی مانند استفاده از نرم‌افزار آموزشی و بحث گروهی در آموزش تفسیر نوار قلب استفاده شود تا دانشجویان فعالانه‌تر در فرایند آموزش شرکت کنند.

متن کامل [PDF 206 kb]   (2717 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: شيوه هاي آموزش
دریافت: 1394/7/23 | پذیرش: 1394/10/13 | انتشار: 1394/11/26 | انتشار الکترونیک: 1394/11/26

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2025 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education