مقدمه: شناسایی عوامل مؤثر بر موفقیت آکادمیک دانشجویان پرستاری از اهمیت ویژهای برخوردار است. با توجه به تناقضات موجود در ارتباط با عوامل تأثیرگذار، مطالعهای با هدف شناسایی عوامل پیشگوییکننده موفقیت آکادمیک دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی کاشان انجام شد. روشها: در این مطالعه توصیفی مقطعی، 134 دانشجوی سال دوم تا چهارم پرستاری دانشگاه علوم پزشکی کاشان در سال 1393 به صورت تصادفی منظم انتخاب شدند. جهت جمع آوری اطلاعات از پرسش نامهای مشتمل بر اطلاعات دموگرافیک و موفقیت آکادمیک پس از تأیید روایی و پایایی آن، استفاده گردید. اطلاعات با استفاده از آزمونهای مجذور کای، کروسکال والیس، من ویتنی و ضریب همبستگی اسپیرمن، تحلیل شد. نتایج: وضعیت غیر بومی و اقامت در خوابگاه بر موفقیت آکادمیک تأثیر مثبت داشت (05/0> p). با وجود افزایش نمره موفقیت آکادمیک دانشجویان با افزایش ترم تحصیلی، تفاوت معناداری بین میانگین نمره موفقیت آکادمیک در ترمهای مختلف تحصیلی مشاهده نشد (26/0=p). میانگین نمره کل موفقیت آکادمیک دانشجویان 02/10±23/105 از حداکثر نمره قابل کسب 156 بود (30/67% از نمره کل). همچنن ارتباط معناداری بین معدل کل و نیز معدل ترم قبل دانشجویان با میانگین نمره کل موفقیت آکادمیک، مشاهده نشد(59/0=p). نتیجهگیری: با توجه به نقش پیشگوییکنندگی فاکتورهای دموگرافیک در موفقیت آکادمیک دانشجویان پرستاری، مسؤولان باید در راستای بهبود موفقیت آکادمیک آنها برنامهریزی نمایند.
Adib-Hajbaghery M, sadeghi gandomani H, Aminolroayaee Yamini E. Assessing Academic Success and Its Predictors from the Perspective of Nursing Students in Kashan University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education. 2015; 15 :510-520 URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3885-fa.html
ادیب حاج باقری محسن، صادقی گندمانی حمیدرضا، امین الرعایایی یمینی عفت. میزان موفقیت آکادمیک و عوامل پیشگوییکننده آن از دیدگاه دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی کاشان . مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1394; 15 () :520-510