XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Adib-Hajbaghery M, sadeghi gandomani H, Aminolroayaee Yamini E. Assessing Academic Success and Its Predictors from the Perspective of Nursing Students in Kashan University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education 2015; 15 :510-520
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3885-fa.html
ادیب حاج باقری محسن، صادقی گندمانی حمیدرضا، امین الرعایایی یمینی عفت. میزان موفقیت آکادمیک و عوامل پیش‌گویی‌کننده آن از دیدگاه دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی کاشان . مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1394; 15 () :510-520

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3885-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی کاشان ، adib1344@yahoo.com
چکیده:   (4785 مشاهده)

مقدمه: شناسایی عوامل مؤثر بر موفقیت آکادمیک دانشجویان پرستاری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. با توجه به تناقضات موجود در ارتباط با عوامل تأثیرگذار، مطالعه‌ای با هدف شناسایی عوامل پیش‌گویی‌کننده موفقیت آکادمیک دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی کاشان انجام شد. روش‌ها: در این مطالعه توصیفی مقطعی، 134 دانشجوی سال دوم تا چهارم پرستاری دانشگاه علوم پزشکی کاشان در سال 1393 به صورت تصادفی منظم انتخاب شدند. جهت جمع آوری اطلاعات از پرسش نامه‌ای مشتمل بر اطلاعات دموگرافیک و موفقیت آکادمیک پس از تأیید روایی و پایایی آن، استفاده گردید. اطلاعات با استفاده از آزمون‌های مجذور کای، کروسکال والیس، من ویتنی و ضریب همبستگی اسپیرمن، تحلیل شد. نتایج: وضعیت غیر بومی و اقامت در خوابگاه بر موفقیت آکادمیک تأثیر مثبت داشت (05/0> p). با وجود افزایش نمره موفقیت آکادمیک دانشجویان با افزایش ترم تحصیلی، تفاوت معناداری بین میانگین نمره موفقیت آکادمیک در ترم‌های مختلف تحصیلی مشاهده نشد (26/0=p). میانگین نمره کل موفقیت آکادمیک دانشجویان 02/10±23/105 از حداکثر نمره قابل کسب 156 بود (30/67% از نمره کل). همچنن ارتباط معناداری بین معدل کل و نیز معدل ترم قبل دانشجویان با میانگین نمره کل موفقیت آکادمیک، مشاهده نشد(59/0=p). نتیجه‌گیری: با توجه به نقش پیش‌گویی‌کنندگی فاکتورهای دموگرافیک در موفقیت آکادمیک دانشجویان پرستاری، مسؤولان باید در راستای بهبود موفقیت آکادمیک آن‌ها برنامه‌ریزی نمایند.

متن کامل [PDF 202 kb]   (1542 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: برنامه ريزي درسي
دریافت: 1394/6/30 | پذیرش: 1394/8/19 | انتشار: 1394/11/14 | انتشار الکترونیک: 1394/11/14

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education