XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rafati F, Khandan M, Sabzevari S, Nouhi E. Comparative Study of Nursing PhD Curriculum in Iran and Widener University. Iranian Journal of Medical Education 2015; 15 :555-568
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3841-fa.html
رفعتی فوزیه، خاندان مریم، سزواری سکینه، نوحی عصمت. بررسی تطبیقی برنامه درسی دوره دکتری پرستاری ایران و دانشگاه ویدنر. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1394; 15 () :555-568

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3841-fa.html


دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان ، m_khandan49@yahoo.com
چکیده:   (6055 مشاهده)
مقدمه: برنامه‌های دوره دکتری پرستاری در تمام دنیا در حال گسترش بوده و از دانش‌آموختگان این مقطع، به عنوان پرستارانی حرفه‌ای، انتظار می‌رود با بصیرت و توانایی وضعیت مراقبت پرستاری را در سیستم سلامت، مطابق با نیاز‌های جامعه اصلاح نمایند. دراین پژوهش مقایسه تطبیقی برنامه آموزشی دوره دکتری پرستاری دانشگاه ویدنر (Widener) با برنامه آموزشی دکتری پرستاری ایران، انجام شد. روش‌ها: مطالعه توصیفی و تطبیقی حاضر در سال 1393 انجام شد. به منظور مقایسه عناصر تشکیل‌دهنده برنامه آموزشی دکتری پرستاری ایران و دانشگاه ویدنر و با جستجو اینترنتی، اطلاعات مورد نیاز جمع‌آوری و با استفاده از الگوی Beredy چهارمرحله توصیف، تفسیر، هم‌جواری و مقایسه، تطبیق برنامه‌ها انجام شد. نتایج: در برنامه آموزشی دوره دکتری پرستاری ایران ارتباط بین ارزش‌های اسلامی و حرفه‌ای، نیازها و توانایی‌های فراگیران به وضوح مشخص نیست. محتوا بعضی از دروس تأکید بر مسائل تئوریک دارد و بسیار انتزاعی است. در استراتژی‌های اجرایی برنامه آموزشی دانشگاه ویدنر تأکید بر موظف کردن دانشجو به نگارش یافته‌های علمی در رابطه با هر درس دیده نمی‌شود اما در ایران سیاست‌های مربوط به چاپ مقاله حاصل از پایان‌نامه بسیار سخت‌گیرانه است. ارائه دروس در دانشگاه ویدنر هم به صورت حضوری و هم به صورت مجازی است اما در ایران فقط به صورت حضوری است. برنامه درسی دوره دکتری پرستاری ایران فقط در قسمت‌هایی مانند مشخصات و ساختار دوره وجوه مشترک با برنامه درسی دوره دکتری پرستاری دانشگاه ویدنر دارد. نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج این مطالعه، پیشنهاد می‌شود که با توجه به ارزش‌های حرفه‌ای، تعالیم و فرهنگ اسلامی، نقش و وظایف فارغ‌التحصیلان این مقطع و با در نظر گرفتن نیاز جامعه، در محتوا، شیوه ارائه و ارزشیابی برنامه درسی این دوره بازنگری‌هایی صورت گیرد.
متن کامل [PDF 332 kb]   (2457 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: مطالعات تطبيقي
دریافت: 1394/5/28 | پذیرش: 1394/8/4 | انتشار: 1394/11/19 | انتشار الکترونیک: 1394/11/19

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education