XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Alizadeh S, Nahardani S Z, Sohrabi Z, Doorfard M. The Effect of Announced and Unannounced Formative Tests on Rehabilitation Students’ Final Exam Mean Scores. Iranian Journal of Medical Education 2015; 15 :656-662
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3831-fa.html
علیزاده سمیه، نهاردانی زهرا، سهرابی زهره، دورفرد مریم. تأثیر آزمون‌های تکوینی اعلام شده و اعلام نشده بر میانگین نمرات پایان ترم دانشجویان توانبخشی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1394; 15 () :656-662

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3831-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی ایران ، zo_ sohrabi@ yahoo.com
چکیده:   (5065 مشاهده)

مقدمه: ارزشیابی آموزشی با توجه به هدف و زمان انجام آن انواع مختلف دارد. در بین انواع ارزشیابی، در نوع تکوینی یادگیری به صورت یک فرآیند در حال پیشرفت و مداوم در نظر گرفته می‌شود. از آنجایی که ارزشیابی تکوینی به شکل‌های مختلف برگزار می‌شود. پژوهش حاضر با هدف، بررسی تأثیر دو نوع آزمون‌ تکوینی بر میانگین نمرات پایان ترم درس روان شناسی عمومی دانشجویان رشته‌های توانبخشی در دانشگاه علوم پزشکی ایران انجام شد. روش‌ها: مطالعه حاضر به صورت نیمه تجربی، از نوع گروه ایستا (Static-Group Comparison) در ترم دوم سال تحصیلی 1394-1393 با شرکت58 نفر از دانشجویان رشته‌های شنوایی سنجی، گفتار درمانی و فیزیوتراپی دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی ایران، که درس روانپزشکی عمومی را می گذراندند انجام شد. با استفاده از نمونه‌گیری طبقه‌ای 3 رشته تحصیلی با درس مشترک و استاد مشترک انتخاب شدند. مداخله در 2گروه تجربی، یکی به صورت آزمون تکوینی اعلام نشده و دیگری آزمون تکوینی اعلام شده انجام شد، در گروه شاهد تدریس به شیوه معمول انجام شد. در انتهای ترم آزمون پایان ترم یکسان و هم‌زمان برای سه گروه برگزار شد. داده‌ها با استفاده از آزمون‌های آماری آنوا، تی تست مستقل و همبستگی تای کندال اسپیرمن تحلیل شد. نتایج: میانگین نمره پایان ترم در گروه تجربی با آزمون اعلام نشده (2/2±60/18)، گروه تجربی با آزمون اعلام شده (94/2±45/18) و گروه شاهد (1/3±20/18) بود. نتیجه آزمون آماری آنوا، نشان داد که اختلاف مشاهده شد بین میانگین نمرات سه گروه دانشجویان معنادار نیست (47/0p=) نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد که ارزیابی تکوینی به صورت آزمون‌های تکوینی اعلام نشده و آزمون‌های تکوینی اعلام شده بر یادگیری دانشجویان رشته‌های توانبخشی تأثیری نداشت. به دلیل این که ارزشیابی تکوینی می‌تواند اطلاعات مفیدی در خصوص اشکالات طرح آموزشی در اختیار استاد قرار دهد. پیشنهاد می‌شود در پژوهش‌های آینده سایر کارکردهای این نوع ارزشیابی مورد بررسی قرار گیرد.

متن کامل [PDF 223 kb]   (1380 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: شيوه هاي آموزش
دریافت: 1394/5/24 | پذیرش: 1394/9/18 | انتشار: 1394/12/25 | انتشار الکترونیک: 1394/12/25

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education