[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: جلد 15 - ::
جلد 15 - صفحات 318-304 برگشت به فهرست نسخه ها
الگوی برنامه درسی ارزش‌مدار از دیدگاه صاحب‌نظران آموزش اخلاق و ارزش‌ها در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
شهرام یزدانی، مریم اکبری لاکه، سلیمان احمدی، لیلا افشار، سید عباس فروتن
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ، m.akbari@sbmu.ac.ir
چکیده:   (7146 مشاهده)
مقدمه: آگاهی از دیدگاه‌ها و درک ذی‌نفعان برنامه آموزشی به خصوص اساتید، در مورد مفهوم برنامه درسی ارزش‌مدار لازمه برنامه‌ریزی آموزشی مناسب در این حوزه است. به دلیل معانی متفاوت مفهوم برنامه درسی ارزش‌مدار در بسترهای مختلف، در این پژوهش الگوی مؤلفه‌های مفهومی برنامه درسی ارزش‌مدار با توجه به ارزش‌های بومی،از دیدگاه صاحب نظران آموزش اخلاق و ارزش‌ها تعیین گردید . روش‌ها: این پژوهش مطالعه‌ای کیفی با رویکرد تحلیل محتوای موضوعی بود، که در سال 93 با نمونه‌گیری هدف‌مند از 6 نفر از صاحب‌نظران حوزه آموزش اخلاق و ارزش‌ها در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با مصاحبه عمیق نیمه ساختارمند انجام شد. تجزیه و تحلیل محتوا با نرم‌افزار MAXQDA 11 انجام گردید. معیارهای صحت و استحکام گوبا و لینکلن (Guba & Lincoln) در این مطالعه رعایت شد. نتایج: تم محوری "ویژگی‌های برنامه درسی ارزش‌مدار" تشخیص داده شد و طبقات مرتبط با این تم، شامل نیازسنجی ارزشی عمومی و نیازسنجی ارزشی گروه هدف، بیانیه مأموریت و رسالت مبتنی بر ارزش‌ها، طبقه‌بندی ارزش‌های مورد انتظار از فارغ‌التحصیلان، اهداف و پیامدهای یادگیری و آموزشی ارزشی عینی و دست یافتنی، محتوای غنی از ارزش، سازمان‌دهی محتوای ارزشی، روش‌های یاددهی یادگیری مناسب برای درونی‌سازی ارزش‌ها، روش‌های ارزشیابی ارزش‌مدارانه، محیط و جو آموزشی مساعد انتقال ارزش‌ها استخراج شد. نتیجه‌گیری: الگوی مفهومی بومی برنامه درسی ارزش‌مدار، فرآیندی را با ترتیب و توالی دقیق برای اجرای عینی و ملموس آموزش ارزش‌ها با توجه به شرایط مملکت خودمان پیشنهاد می‌دهد.
واژه‌های کلیدی: آموزش ارزش‌ها، برنامه درسی ارزش‌مدار، خبرگان، مطالعه کیفی
متن کامل [PDF 311 kb]   (3638 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: برنامه ريزي درسي
دریافت: 1394/2/8 | پذیرش: 1394/5/21 | انتشار: 1394/8/9
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Yazdani S, AkbariLakeh M, Ahmady S, Afshar L, Foroutan S A. Value-based Curriculum model from the Viewpoints of Experts in Education of Ethics and Values in Shahid Beheshti University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education 2015; 15 :304-318
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3697-fa.html

یزدانی شهرام، اکبری لاکه مریم، احمدی سلیمان، افشار لیلا، فروتن سید عباس. الگوی برنامه درسی ارزش‌مدار از دیدگاه صاحب‌نظران آموزش اخلاق و ارزش‌ها در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی 1394; 15 () :318-304

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3697-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 15 - برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4549