مقدمه: هدف این پژوهش، بررسی رابطه بین انسجام اجتماعی و تحصیلی دانشجویان با ارزشیابی آنان از کیفیت عملکرد آموزشی اعضای هیأتعلمی در دانشگاه علوم پزشکی شیرازبود. روشها: در این مطالعه توصیفی همبستگی جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز بود که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای مرحلهای 431 نفر انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه انسجام مؤسسهای و پرسشنامه کیفیت عملکرد آموزشی اعضای هیأتعلمی بود، که پس از محاسبه روایی و پایایی بین دانشجویان نمونه توزیع شده و دادهها با روش آماری مدل یابی معادلهای ساختاری تحلیل شد. نتایج: انسجام اجتماعی دانشجویان به طور تکی، پیشبینیکننده مثبت و معنادار ارزشیابی آنان از کیفیت عملکرد آموزشی اعضای هیأتعلمی است. انسجام تحصیلی دانشجویان، پیشبینیکننده مثبت و معنادار ارزشیابی آنان از کیفیت عملکرد آموزشی اعضای هیأتعلمی است. انسجام اجتماعی و تحصیلی دانشجویان به طور همزمان، پیشبینیکننده مثبت و معنادار ارزشیابی آنان از کیفیت عملکرد آموزشی اعضای هیأتعلمی است. همچنین نتایج نشان داد که مدلهای ارائه شده از برازش مناسبی برخوردار هستند. نتیجهگیری: تجارب تحصیلی و دانشگاهی موفق و تعاملات منسجم دانشجویان با همسالان، کارکنان و هیأتعلمی بر ارزشیابی آنان تأثیر میگذارد و میزان رضایت آنان از کیفیت عملکرد آموزشی اعضای هیأتعلمی را تعیین نماید.
Mohammadi M, Ghatrei H. The Role of Students’ Social and Academic Integration in Their Evaluation of Faculties’ Educational Performance Quality in Shiraz University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education. 2015; 15 :460-474 URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3685-fa.html
محمدی مهدی، قطرئی هلنا. نقش انسجام اجتماعی و تحصیلی دانشجویان در ارزشیابی آنان از کیفیت عملکرد آموزشی اعضای هیأتعلمی در دانشگاه علوم پزشکی شیراز. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1394; 15 () :474-460