مقدمه: بررسیها نشان میدهد که به کارگیری مداخلات تغییر رفتار میتواند در بهبود میزان مستندسازی مؤثر واقع گردد. این مطالعه تأثیر ارائه بازخورد و تشویق را بر بهبود مستندسازی دستیاران گروه جراحی دانشگاه علوم پزشکی کاشان مورد ارزیابی قرار داد. روشها: در یک مطالعه نیمه تجربی در سال1392- 1393 تأثیر مداخله ارائه بازخورد و تشویق بر میزان مستندسازی 19 دستیار جراحی بیمارستان شهید بهشتی کاشان ارزیابی شد. در سه فاز قبل از مداخله، بعد از مداخله و 3 ماه بعد از مداخله 5 پرونده پزشکی به ازای هر دستیار(95 پرونده) انتخاب شد و میزان مستندسازی آنها توسط چک لیست بررسی شد. دادهها با استفاده از آزمون t-test و ویﻠﮑاکسون تجزیه و تحلیل شد. نتایج: میزان مستندسازی پروندههای پزشکی دستیاران گروه جراحی در مرحله قبل از مداخله و بعد از مداخله و سه ماه بعد از قطع مداخله تغییرات معناداری داشت (0001/0p=). یافتهها نشان داد میزان مستندسازی اطلاعات فرمهای شرح حال، سیر بیماری، پذیرش و خلاصه ترخیص و گزارش عمل دستیاران گروه جراحی بعد ازقطع مداخله تغییرات معناداری داشت(0001/0p=). نتیجهگیری: از آنجا که نتایج مطالعه نشان داد ارائه بازخورد و تشویق بر بهبود رفتار مستندسازی دستیاران تأثیر مثبت دارد توصیه میشود عملکرد مستندسازی دستیاران به طور منظم مورد بررسی قرار گیرد و به دستیاران و سایر گروههای ذینفع بازخورد داده شود.
Sadoughi F, Meidani Z, Farzandipour M, Davoodabadi A, Farrokhian A, Gilasi H. The Effect of Feedback and Incentive Mechanisms on Improving Residents’ Medical Record Documentation Procedure. Iranian Journal of Medical Education 2015; 15 :648-655 URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3682-fa.html
صدوقی فرحناز، میدانی زهرا، فرزندی پور مهرداد، داودآبادی عبدالحسین، فرخیان علیرضا، گیلاسی حمید رضا. تأثیر ارائه بازخورد و تشویق در بهبود مستندسازی دستیاران. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی 1394; 15 () :655-648