دوره 14، شماره 12 - ( 12-1393 )                   جلد 14 شماره 12 صفحات 1036-1029 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Heydari A, Yazdimoghaddam H. Thematic Analysis of Nursing MSc Theses: a Necessity to Improve the Quality of Nursing Postgraduate Courses. Iranian Journal of Medical Education 2015; 14 (12) :1029-1036
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3394-fa.html
حیدری عباس، یزدی مقدم حمیده. تحلیل موضوعی پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد پرستاری: ضرورتی برای ارتقای کیفیت تحصیلات تکمیلی در پرستاری. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1393; 14 (12) :1029-1036

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3394-fa.html


دکتر عباس حیدری (دانشیار)، مرکز تحقیقات مراقبت مبتنی بر شواهد، گروه پرستاری داخلی جراحی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، خراسان رضوی، مشهد، ایران. (heidarya@mums.ac.ir) ، Ha_yazdimoghaddam@yahoo.com
چکیده:   (5721 مشاهده)
مقدمه: پایان‌نامه‌های دانشگاهی، به عنوان بخش مهمی از برنامه درسی دوره‌های تحصیلات تکمیلی، از نقش به سزایی در آماده‌سازی و توانمندسازی فارغ التحصیلان برای مشارکت در فعالیت‌های پژوهشی برخوردار می‌باشند. لذا، جهت دهی صحیح و استفاده مناسب از این فرصت، از ارزش بالایی جهت توسعه دانش تخصصی رشته، برخوردار می‌باشد. این مطالعه با هدف تحلیل موضوعی پایان‌نامه‌های مقاطع کارشناسی ارشد رشته پرستاری انجام گردید. روش‌ها: در این مطالعه توصیفی کلیه‌ی پایان‌نامه‌های پرستاری انجام شده در دانشکده پرستاری و مامایی مشهد طی دو دوره ده ساله (221 پایان‌نامه)، مورد بررسی قرار گرفت. ابزار پژوهش چک‌لیست پژوهشگرساخته بود که پایان‌نامه‌ها را از نظر سال، عنوان، روش پژوهش و جهت‌گیری تحقیقاتی مورد بررسی قرار ‌داد. روایی ابزار از طریق روایی محتوی و پایایی آن به روش بررسی از طریق ارزیابان مورد بررسی و تأیید قرار گرفت. داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج: جهت‌گیری پژوهش‌ها به ترتیب حول محور تأثیر مداخلات درمانی بر مشکلات بیماران و بهبود آن‌ها (9/38%)؛ تعیین نرم‌ها، نیازها، مشکلات بیماران و خانواده‌هایشان (14%)؛ تأثیر آموزش بر آگاهی، نگرش و عملکرد پرستاران، بیماران و خانواده‌هایشان (8/11%)؛ سنجش آگاهی، نگرش و عملکرد بیماران و پرستاران (1/8%)؛ بررسی و توصیف وضعیت و کیفیت مراقبت‌ها و خدمات پرستاری (7/7%)؛ عملکرد، بررسی و توصیف بیماری‌ها، عوارض، شیوع و بروز آن‌ها و خصوصیات بیماران (2/7%) بود. جهت‌گیری پژوهش‌ها بین دهه‌ی اول و دوم متفاوت بود. نتیجه‌گیری: در مجموع یافته‌های این مطالعه نشان می‌دهد پایان‌نامه‌ها‌ی مقطع کارشناسی ارشد پرستاری از جهت‌گیری موضوعی مشخصی برخوردار نبوده و در موارد متعددی نیز خارج از قلمرو حرفه‌ای پرستاری می‌باشد. لذا، ضرورت دارد تا دانشکده‌ پرستاری و مامایی مشهد ضمن توجه جدی به این موضوع، نسبت به تعریف مسیرهای تحقیقاتی متناسب با شرایط و نیازهای منطقه‌ای خود همت گمارند.
متن کامل [PDF 184 kb]   (4708 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: مدیریت پژوهشهای دانشگاهی
دریافت: 1393/6/3 | پذیرش: 1393/10/23 | انتشار: 1393/12/6 | انتشار الکترونیک: 1393/12/6

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education