:: دوره 14، شماره 5 - ( 5-1393 ) ::
جلد 14 شماره 5 صفحات 437-447 برگشت به فهرست نسخه ها
پذیرش آموزش الکترونیکی از نظر اعضای هیأت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کرمانشاه
سید نصرالله حسینی، مهدی میرزایی علویجه، ماری عطایی، فرزاد جلیلیان، بهزاد کرمی متین، لطیفه رستگار
دکتر بهزاد کرمی متین (دانشیار)، گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران. bkm_1344@yahoo.com ، o.rastegar@yahoo.com
چکیده:   (34543 مشاهده)
مقدمه: آموزش الکترونیکی یک نوع آموزش انفرادی است که با توجه به هزینه‌های پایین این آموزش، استفاده از آن در آموزش دانشگاهی ایران پیشنهاد شده است. در این راستا شناخت عوامل مؤثر در پذیرش و استفاده از آموزش الکترونیکی اهمیت دارد. این مطالعه با هدف تعیین میزان سودمندی، سهولت استفاده و موانع درک شده در آموزش الکترونیکی از نظر اعضای هیأت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کرمانشاه انجام شد. روش‌ها: این مطالعه توصیفی مقطعی در میان اعضای هیأت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کرمانشاه در سال 1392 انجام شد. شرکت‌کنندگان به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده و با احتمال متناسب با حجم از بین دانشکده‌های مختلف انتخاب شده و اطلاعات به وسیله پرسشنامه، به صورت خودایفا جمع‌آوری گردید. داده‌ها با استفاده از آزمون تی مستقل و آنالیز واریانس یک‌طرفه در سطح معناداری 05/0 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج: بیش‌ترین امتیاز کسب شده به ترتیب مربوط به حیطه‌های موانع (5/70%)، سهولت (4/68%) و سودمندی درک شده (2/67%) بود. بیش‌ترین امتیاز در سه حیطه سودمندی، سهولت و موانع به ترتیب مربوط به گویه‌های «دسترسی بیش‌تر به اساتید با تجربه از راه دور»، «سادگی استفاده از نرم‌افزارهای کامپیوتری مرتبط با آموزش الکترونیکی» و «پایین بودن سرعت اینترنت» بودند، که به ترتیب میانگین 76/0±82/3، 95/0±60/3، 83/0±14/4 از نمره 5 را کسب کردند. نتیجه‌گیری: با توجه به این که عامل موانع درک شده سهم بیش‌تری در انجام آموزش الکترونیکی توسط اعضای هیأت‌علمی داشت، لذا به نظر می‌رسد تأکید بر رفع موانع درک شده بتواند نتایج سودمندتری در انجام آموزش الکترونیکی ایجاد کند.
واژه‌های کلیدی: سودمندی، سهولت، موانع، آموزش الکترونیکی، اعضای هیأت‌علمی
متن کامل [PDF 282 kb]   (1465 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: يادگيري الكترونيكي
دریافت: 1393/2/1 | پذیرش: 1393/5/1 | انتشار: 1393/5/15


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 14، شماره 5 - ( 5-1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها