دوره 14، شماره 7 - ( 7-1393 )                   جلد 14 شماره 7 صفحات 625-616 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Moazam Babasheikhali Z, Karimi F, karimi S. Simple and Multiple Relationship between Intellectual Capital and Organizational Innovation among Faculty Members of Isfahan University of Medical Sciences . Iranian Journal of Medical Education 2014; 14 (7) :616-625
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3142-fa.html
معظم باباشیخعلی زهرا، کریمی فریبا، کریمی سعید. رابطه ساده و چندگانه بین سرمایه فکری و نوآوری سازمانی در اعضای هیأت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان . مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1393; 14 (7) :616-625

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3142-fa.html


زهرا معظم، کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی خوراسگان، ‌اصفهان، ایران. (z.moazam@gmail.com) ، faribakarimi2005@yahoo.com
چکیده:   (33582 مشاهده)
مقدمه: سرمایه فکری یک محرک کلیدی در نوآوری و ایجاد و حفظ مزیت رقابتی در اقتصاد دانش بنیان است. توجه به سرمایه‌های فکری دانشگاه برای ایجاد نوآوری و کسب مزیت رقابتی ضرورتی غیرقابل اغماض است. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین سرمایه فکری و نوآوری سازمانی در اعضای هیأت‌علمی انجام شد. روش‌ها: در این پژوهش توصیفی همبستگی جامعه آماری کلیه اعضای هیأت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال 1392 بود، که 248 نفر آنها به روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در پژوهش حاضر دو پرسشنامه سرمایه فکری بنتیس (Bontis) و پرسشنامه نوآوری سازمانی اسماعیل (Ismail) و همکاران بود. جهت تحلیل داده‌ها از آمار توصیفی، آزمون همبستگی و تحلیل رگرسیون به روش گام به گام استفاده شد. نتایج: نتایج حاصل از پژوهش نشان داد، بین سرمایه فکری و نوآوری سازمانی همبستگی معنادار وجود دارد (05/0>p، 475/0R=). سرمایه فکری قابلیت پیش‌بینی نوآوری سازمانی را با ضریب تشخیص 209/0 دارد. یافته‌های حاصل از تجزیه و تحلیل رگرسیون نیز نشان داد که در گام اول ضریب سرمایه انسانی 5/20درصد واریانس نوآوری سازمانی، در گام دوم سرمایه انسانی و رابطه‌ای 1/23درصد واریانس نوآوری سازمانی را تبیین می‌کند. دیدگاه کارکنان بر مبنای عامل جنسیت، تحصیلات، سابقه‌ی خدمت، رتبه دانشگاهی و دانشکده محل خدمت با یکدیگر تفاوت معناداری نداشت. نتیجه‌گیری: با توجه به رابطه همبستگی معنادار سرمایه فکری و نوآوری سازمانی توجه به سرمایه‌های فکری و نامشهود در دانشگاه‌ها ضروری است و مدیریت دانشگاه‌ها باید بستر مناسب جهت بهره‌مندی از سرمایه‌های انسانی، ساختاری و رابطه‌ای را در جهت کسب نوآوری ایجاد نمایند.
متن کامل [PDF 249 kb]   (2172 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: مديريت آموزشي
دریافت: 1392/12/4 | پذیرش: 1393/6/15 | انتشار: 1393/7/14 | انتشار الکترونیک: 1393/7/14

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education