[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 13، شماره 11 - ( 11-1392 ) ::
جلد 13 شماره 11 صفحات 989-998 برگشت به فهرست نسخه ها
یادگیری و یاددهی تأملی: مطالعه مروری
فریبا حقانی، سهیلا جعفری میانایی، مریم احسانی
، m_jafari@nm.mui.ac.ir
چکیده:   (8529 مشاهده)
مقدمه: یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های آدمی قابلیت او برای یادگیری است. سازنده‌گرایان یادگیری را فرایند فعالی می‌دانند که طی آن یادگیرنده اصول، مفاهیم و حقایق را برای خود کشف می‌کند. مشارکت فراگیر در فرایند آموزش از راهبردهای یادگیری فعال است و آموزش از طریق تأمل از شیوه‌های آموزش فعال محسوب می‌شود که با فعالیت فرد جهت ارتقای توانمندی و شایستگی حرفه‌ای مرتبط است. هدف از این مطالعه مروری، بررسی و ارائه منسجم موضوعات مرتبط با مبحث تأمل در یادگیری، به منظور استفاده یادگیرندگان و یاددهندگان است. روش‌ها: مقاله حاضر یک مطالعه مروری است که از طریق جستجوی بانک‌های اطلاعات علمی و با استفاده از موتورهای جستجوگر در مقالات منتشر شده پایگاه‌های اطلاعاتی wily، Elsevier، pub med، Google scholar و نیز موتور جستجوی عمومی Google با استفاده از کلید واژه‌های Learning، Reflective، Reflective learning، Reflection، Reflective Teaching نگارش گردیده است. بدین ترتیب که تعداد 90 محتوای مستند مرتبط منتشر شده بین سال‌های 2009 تا 2013 شامل مقاله، کتاب و صفحات وب، انتخاب و بررسی گردید و از این میان 26 مقاله مرتبط با موضوع مورد استفاده قرار گرفت. نتایج: پس از بررسی و مرور مقالات و متون در مورد یادگیری -یاددهی تأملی، به موضوعاتی مانند مفهوم تأمل، مدل‌های تأمل، تأمل و چرخه یادگیری کلب، یادگیری تأملی، مزایای یادگیری تأملی و روش‌های ارتقای آن و نیز یاددهی تأملی پرداخته شده است. نتیجه‌گیری: از آنجا که تأمل به عنوان یک شیوه مؤثر برای یادگیری شناخته شده است، توصیه می‌شودکه این نوع یادگیری در همه سطوح و برای کلیه یاد گیرندگان استفاده شود.
واژه‌های کلیدی: تأمل، یادگیری تأملی، یاددهی تأملی، مدل‌های تأمل
متن کامل [PDF 214 kb]   (2912 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: شيوه هاي آموزش
دریافت: 1392/9/27 | پذیرش: 1392/11/21 | انتشار: 1392/11/21
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Haghani F, Jafari Mianaei S, Ehsani M. Reflective Learning and Teaching: A Review. Iranian Journal of Medical Education. 2014; 13 (11) :989-998
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3044-fa.html

حقانی فریبا، جعفری میانایی سهیلا، احسانی مریم. یادگیری و یاددهی تأملی: مطالعه مروری. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1392; 13 (11) :989-998

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3044-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 13، شماره 11 - ( 11-1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4341