دوره 13، شماره 12 - ( 12-1392 )                   جلد 13 شماره 12 صفحات 1050-1040 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hoseyni S N, Mirzaei M, Faryabi R, Mokhtari Ardekan A M, Shaker Ardekani M, Mirzaei Alavijeh M. Effective Factors in Job Motivation of Faculty Members in Shahid Sadoughi University of Medical Sciences: an Application of Herzberg’s Motivation Theory. Iranian Journal of Medical Education 2014; 13 (12) :1040-1050
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2843-fa.html
حسینی سید نصر‌الله، میرزایی مسعود، فاریابی ریحانه، مختاری اردکان امیر محسن، شاکر اردکانی مرتضی، میرزایی علویجه مهدی. عوامل مؤثر در انگیزش شغلی اعضای هیأت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی یزد: کاربرد تئوری انگیزش هرزبرگ. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1392; 13 (12) :1040-1050

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2843-fa.html


، mehdimirzaiea@yahoo.com
چکیده:   (39168 مشاهده)
انگیزه دانشگاهیان یک عامل کلیدی در کیفیت آموزش، پژوهش و پیشرفت هر کشور است. بنابراین بی‌انگیزه بودن و عدم رضایت شغلی آن‌ها می‌تواند موجب تهدید سلامت جسمی، روانی و کیفیت زندگی آن‌ها و مانع دستیابی به اهداف عالی دانشگاه گردد. مطالعه حاضر با هدف تعیین عوامل مؤثر در انگیزش شغلی اعضای هیأت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد مبتنی بر تئوری هرزبرگ انجام شد. روش‌ها: این مطالعه توصیفی- مقطعی به روش سرشماری در میان اعضای هیأت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی یزد انجام گرفت. ابزار جمع‌آوری اطلاعات پرسشنامه دو قسمتی شامل یازده سؤال زمینه‌ای و جمعیت شناختی و چهل گویه مبتنی بر نظریه دو عاملی انگیزش هرزبرگ در قالب یازده عامل (پنج عامل در حیطه درونی و شش عامل در حیطه بیرونی) بود. پرسشنامه‌ها پس از تأییدروایی و پایایی توسط 230عضو هیأت‌علمی به روش خودگزارش‌دهی تکمیل شد و داده‌ها ا استفاده ازآمار توصیفی و تی تست مستقل و آنالیز واریانس یک‌طرفه در سطح معناداری 05/0 مورد بررسی قرار گرفت. نتایج: 7/68 درصد از اعضای هیأت‌علمی مرد و 3/31 درصد زن بودند. حیطه بیرونی عوامل انگیزشی نسبت به حیطه درونی از اهمیت بیش‌تری برخوردار بود و به ترتیب عوامل امنیت شغلی، حقوق و دست‌مزد، شرایط محیط کار، موقعیت و ارتقای شغلی، پیشرفت و توسعه شغلی از اهمیت بیش‌تری برخوردار بودند. عامل استقلال و مسؤولیت به عنوان کم اهمیت‌ترین عامل شناخته شد. نتیجه‌گیری: پیشنهاد می‌شود جهت ارتقای سطح انگیزش اعضای هیأت‌علمی به عوامل بیرونی مبتنی بر نظریه هرزبرگ توجه بیش‌تری شود.
متن کامل [PDF 220 kb]   (3449 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: مديريت آموزشي
دریافت: 1392/5/19 | پذیرش: 1392/9/7 | انتشار: 1392/12/7 | انتشار الکترونیک: 1392/12/7

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education