دوره 13، شماره 6 - ( 6-1392 )                   جلد 13 شماره 6 صفحات 537-535 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Javadinia S A. Barriers to Scholarship Research Activities in Medical Universities. Iranian Journal of Medical Education 2013; 13 (6) :535-537
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2823-fa.html
جوادی‌نیا سید علیرضا. نقد مقاله: موانع انجام فعالیت‌های پژوهشی دانشجویی در دانشگاه‌های علوم پزشکی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1392; 13 (6) :535-537

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2823-fa.html


، sar.javadinia@bums.ac.ir
چکیده:   (12105 مشاهده)
پژوهش و تحقیق زیربنای اصلی پیشرفت و توسعه پایدار هر کشوری در دنیای کنونی است. مسلماً آشنایی افراد با اهداف و فرایند اجرا طرح‌های تحقیقاتی در دوران دانشجویی یکی از مؤثرترین راه‌های ارتقا سطح پژوهش در کشور است. از این منظر بررسی و مطالعه موانع انجام این طرح‌های مهم جلوه می‌نماید. هر چند که در این زمینه تاکنون پژوهشی اساسی و زیربنایی صورت نپذیرفته است اما در این میان معدود مطالعاتی همچون مطالعه عنبری و جدیدی با عنوان "مقایسه دیدگاه دانشجویان محقق و غیرمحقق در مورد موانع انجام فعالیت‌های پژوهشی در دانشگاه علوم پزشکی اراک، و ارائه استراتژی‌های مناسب در مدیریت تحقیقات دانشجویی"(1) صورت پذیرفته و در شماره اخیر مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی منتشر شده است. در این مطالعه اهم موضوعات مطرح شده از جانب دانشجویان شامل کمبود دستیاران پژوهشی دوره دیده، عدم استفاده از نتایج تحقیق در جامعه، ضعف دانشجویان در آشنایی با کتابخانه دیجیتال بوده است. اغلب موارد مذکور در این طرح‌ها از جمله عمده مشکلات و موانع اجرا طرح‌های دانشجویی است اما این تحقیقات به سایر موانع و علل عدم گرایش دانشجویان به تحقیق توجه کافی نداشته‌اند. تجربه شخصی اینجانب در مسؤولیت‌های مختلف پژوهشی در دانشگاه و اجرای طرح‌های تحقیقاتی متعدد و چاپ مقالات متعدد در پایگاه اطلاعاتی مختلف نشان می‌دهد که یکی از مهم‌ترین علل عدم تمایل دانشجویان به شرکت در کارهای تحقیقاتی، عدم آشنایی آن‌ها با مزایای حاصل از پژوهش در آینده کاری آن‌ها است. گواه این مطلب نیز تلاش اغلب دانشجویان سال آخر دوره کارشناسی جهت اجرا طرح تحقیقاتی و چاپ مقاله جهت ادامه تحصیل بدون آزمون است. در مصاحبه با این دانشجوان اعلب اظهار می‌نمایند که در صورت آگاهی از این مزایا از ترم‌های پایین‌تر تحصیلی جهت اجرا طرح تحقیقاتی اقدام می‌نموده‌اند. این مشکل در رشته‌های پزشکی بغرنج‌تر می‌گردد جایی که اولین طرح تحقیقاتی دانشجو، پایان‌نامه تحصیلی او است. دانشجویی که طی هفت سال تحصیلی صرفاً دو واحد درس تئوری آشنایی با این موضوع داشته و تاکنون به صورت عملی به اجرا تحقیقات نپرداخته و باید یکی از مهم‌ترین مراحل تحصیل خود را پشت سر بگذراند. یکی دیگر از موانع موجود در اجرا طرح‌های تحقیقاتی قابل مشاهده است عدم رعایت اخلاق در پژوهش و عدم رعایت حقوق دانشجو در هنگام ثبت طرح‌های تحقیقاتی و یا انتشار مقالات است به طوری که اغلب در هنگام انتشار مقالات نامه دانشجو براساس صلاح دید استاد و یا نیاز او به امتیازات جهت ارتقا در محل مناسب خود قرار نمی‌گیرد که این موضوع سبب دلسردی و از بین رفتن انگیزه پژوهش در دانشجویان می‌گردد. مسلماً با در نظر گرفتن این موارد در کنار سایر موضوعات مطرح شده در سایر تحقیقات و تلاش در جهت رفع آن‌های می‌توان شاهد جهش اساسی در کیفیت و کمیت طرح‌های تحقیقاتی دانشجویی بود که این مهم گام بلندی در جهت نیل به اهداف والای نقشه جامع علمی کشور و راهی برای رسیدن به اهداف سند چشم‌انداز کشور عزیزمان است.
متن کامل [PDF 110 kb]   (2401 دریافت)    
نوع مطالعه: نامه به سردبیر | موضوع مقاله: مدیریت پژوهشهای دانشگاهی
دریافت: 1392/5/10 | پذیرش: 1392/6/6 | انتشار: 1392/6/6 | انتشار الکترونیک: 1392/6/6

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education