Rezaei Dehaghani A, Hosseini H, Bandari M, Ataei B, Abdi F. The Effect of Education on HCV+ Patients’ Knowledge of Hepatitis . Iranian Journal of Medical Education 2014; 13 (11) :960-968
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2772-fa.html
رضایی دهاقانی عبداله، حسینی حبیباله، بندری مهین، عطایی بهروز، عبدی فاطمه. تأثیر آموزش بر آگاهی مددجویان HCVمثبت از بیماری هپاتیت C . مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1392; 13 (11) :960-968
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2772-fa.html
، Hosseini@nm.mui.ac.ir
چکیده: (6914 مشاهده)
مقدمه: با توجه به این که یکی از مهمترین نقشهای در نظر گرفته شده جهت پرستاران نقش آموزشی آنان در جوامع است، در جهت بررسی نتایج حاصل از ایفای این نقش مطالعه حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش بر میزان آگاهی مددجویان HCVمثبت در مراکز، MMT و DIC و شبکههای استان اصفهان از بیماری هپاتیت C طراحی و اجرا گردید.
روشها: این مطالعه نیمه تجربی بر روی مددجویان HCVمثبت تحت پوشش مراکز MMT و DIC و شبکههای بهداشت و درمان استان اصفهان درسال 1390 به انجام رسید. در این مطالعه 97 بیمار HCVمثبت توسط مسؤولین مراکز مذکور، تحت آموزش ابعاد مختلف از جمله راههای انتقال، پیشگیری، عوارض بیماری هپاتیت C به صورت تشکیل کارگاه قرار گرفته و میزان آگاهی آنان قبل و بعد از آموزش مورد سنجش قرار گرفت. اطلاعات مورد نیاز به وسیله پرسشنامهای که به همین منظور طراحی شده بود جمعآوری و با استفاده از آزمونهای آمار توصیفی،کای اسکور T student و T paired مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتایج: میانگین نمره آگاهی بیماران قبل و بعد از مداخله به ترتیب 3/5±9/11 و 13/3±18 بود و آزمون T paired اختلاف میانگین نمره آگاهی بیماران قبل و بعد از مداخله را معنادار نشان داد(001/0p<).
نتیجهگیری: با توجه به نتایج، ارائه اطلاعات در زمینه این بیماری منجر به ارتقای سطح آگاهی افراد میگردد و این امر میتواند در روند کنترل بیماری هپاتیت C درجامعه خصوصا در رابطه با انتقال آن به سایر افراد تأثیرگذار باشد.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
ساير موارد دریافت: 1392/4/16 | پذیرش: 1392/6/31 | انتشار: 1392/11/8 | انتشار الکترونیک: 1392/11/8
ارسال پیام به نویسنده مسئول