دوره 13، شماره 8 - ( 8-1392 )                   جلد 13 شماره 8 صفحات 671-663 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


، m.pourazizi@yahoo.com
چکیده:   (22467 مشاهده)
مقدمه: عدم تمرکز در کلاس‌های درس به عنوان یکی از شایع‌ترین مشکلات آموزشی محسوب می‌شود. هدف از این مطالعه شناسایی و بررسی عوامل مرتبط با تمرکز در کلاس از دیدگاه دانشجویان، در جهت ارتقای سطح تمرکز و کیفیت آموزش می‌باشد. روش‌ها: این مطالعه توصیفی مقطعی در سال تحصیلی 90-89، بین کلیه دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی سمنان انجام شد. پرسشنامه‌ی پژوهشگر ساخته روا و پایا حاوی مشخصات دموگرافیک و عوامل مرتبط با تمرکز از دیدگاه دانشجویان، با مقیاس پنج گزینه‌ای لیکرت (نمره صفر تا 4) در اختیار دانشجویان قرارگرفت. داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی تجزیه و تحلیل شد. نتایج: پرسشنامه‌ها توسط 180 نفر از دانشجویان تکمیل شد، که 3/59% آنها مؤنث بودند. در حیطه عوامل وابسته به دانشجو، بیش‌ترین ارتباط از نظر دانشجویان مربوط به خواب آلودگی در کلاس (با میانگین 66/0±66/3)، در حیطه عوامل وابسته به اساتید مهارت در مطرح کردن کاربردی مطالب (با میانگین 80/0±47/3)، و در حیطه عوامل محیطی، وضعیت نور و تهویه کلاس (با میانگین 87/0±07/3) بود. از نظر دانشجویان بیش‌ترین میزان تمرکز در ردیف‌های جلوی کلاس (3/58 درصد) و مربوط به بازه زمانی 12-10صبح (8/43 درصد) بود. نتیجه‌گیری: با علم به این موضوع که تمرکز امری اکتسابی است، با تغییر برخی الگوهای رفتاری دانشجویان از جمله برنامه‌ریزی زمانی برای داشتن استراحت کافی، توجه به کاربردی مطرح کردن مباحث درسی، و ایجاد انگیزه در دانشجویان و در نهایت بهبود عوامل محیطی از جمله شرایط فیزیکی کلاس، می‌توان در راستای تقویت تمرکز در کلاس گام‌های مؤثری برداشت.
واژه‌های کلیدی: یادگیری، کلاس درس، دانشجو، استاد، محیط.
متن کامل [PDF 251 kb]   (7099 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: مديريت آموزشي
دریافت: 1392/1/20 | پذیرش: 1392/4/15 | انتشار: 1392/8/12 | انتشار الکترونیک: 1392/8/12

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.