دوره 13، شماره 6 - ( 6-1392 )                   جلد 13 شماره 6 صفحات 508-498 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abasi P, Sepahi V, Khoshay A, Iranfar S, Timareh M. Critical Thinking Disposition and Its relationship with Self-Esteem in Pre-Clinical and Clinical Medical Students of Kermanshah University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education 2013; 13 (6) :498-508
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2605-fa.html
عباسی پروین، سپاهی ویدا، خشای احمد، ایران فر شیرین، تیماره مهنوش. گرایش به تفکر انتقادی و ارتباط آن با عزت‌نفس در دانشجویان پزشکی دوره پیش بالینی و بالینی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1392; 13 (6) :498-508

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2605-fa.html


، vidasep2002@yahoo.com
چکیده:   (12744 مشاهده)
مقدمه: تفکر انتقادی جزء ضروری تصمیم‌گیری بالینی و صلاحیت حرفه‌ای است. ویژگی‌های فردی از عوامل تأثیرگذار در رشد و توسعه تفکر انتقادی دانشجویان است. از طرف دیگر، یکی از ویژگی‌های شخصیت بهنجار تأثیرگذار، برخورداری از عزت‌نفس است. هدف این مطالعه بررسی میزان گرایش به تفکر انتقادی و ارتباط آن با عزت‌نفس در دانشجویان پزشکی دوره پیش بالینی و بالینی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه بود. روش‌ها: این مطالعه توصیفی تحلیلی با تعداد 225 نفر از دانشجویان پزشکی دوره پیش بالینی و بالینی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در سال 1390 بر اساس نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای انجام شد. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسشنامه ترجمه شده تمایل به تفکر انتقادی کالیفرنیا و پرسشنامه عزت‌نفس کوپراسمیت بود. تحلیل آماری داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی، ضریب همبستگی اسپیرمن، آزمون کای دو و تی مستقل انجام گرفت. نتایج: میانگین نمره تمایل به تفکر انتقادی در دانشجویان مورد مطالعه 87/28±99/212 ( از حداکثر 420) بود. نمره تمایل به تفکر انتقادی 120 نفر (3/53%) از دانشجویان مورد مطالعه در حد متزلزل، 102 نفر(3/45%)، در محدوده منفی و 3 نفر(4/1%)، در محدوده مثبت بود. یافته‌ها بیانگر همبستگی مثبت مستقیم بین نمره تمایل به تفکر انتقادی با عزت‌نفس بود (429/0r=، 001/0=p). همچنین بین تعلق به دو گروه با نمره عزت‌نفس پایین و عزت‌نفس بالا با داشتن تمایل مثبت، متزلزل و منفی به تفکر انتقادی رابطه معناداری وجود داشت (9/25=χ2، 0001/0p=). نتیجه‌گیری: دانشجویان با عزت‌نفس بالاتر، از گرایش به تفکر انتقادی مطلوب‌تری برخوردارند و ارتباط مستقیم و مثبتی بین این دو ویژگی وجود داشت. لازم است اعضای هیأت‌علمی، عزت‌نفس کافی برای انجام قضاوت و تصمیم‌گیری در شرایط مختلف بالینی را در دانشجویان ایجاد نمایند.
متن کامل [PDF 317 kb]   (2685 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: ساير موارد
دریافت: 1391/12/26 | پذیرش: 1392/6/6 | انتشار: 1392/6/6 | انتشار الکترونیک: 1392/6/6

attachement [DOCX 16 KB]  (211 دریافت)
ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education