دوره 13، شماره 7 - ( 7-1392 )                   جلد 13 شماره 7 صفحات 622-611 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Amini A, Tabrizi J S, Shaghaghi A, Narimani M R. The Status of Observing Patient Rights Charter in Outpatient Clinics of Tabriz University of Medical Sciences: Perspectives of Health Service Clients. Iranian Journal of Medical Education 2013; 13 (7) :611-622
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2565-fa.html
امینی ابوالقاسم، تبریزی جعفر صادق، شقاقی عبدالرضا، نریمانی محمدرضا. میزان رعایت منشور حقوق بیمار در مراکز سرپایی دانشگاه علوم پزشکی تبریز: دیدگاه گیرندگان خدمات سلامت. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1392; 13 (7) :611-622

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2565-fa.html


، M.Narimani2006@gmail.com
چکیده:   (33549 مشاهده)
مقدمه: منشور حقوق بیمار، حاوی حقوقی برای بیماران است که تیم درمان موظف به اجرا و رعایت آن می‌باشند، اما شواهد حاکی از نادیده گرفته شدن این حقوق در برخی از این مراکز است. این مطالعه به بررسی میزان رعایت منشور حقوق بیمار از دیدگاه گیرندگان خدمات سلامت در مراکز سرپایی دانشگاه علوم پزشکی تبریز پرداخته است. روش: در این مطالعه پیمایشی-مقطعی، 382 نفر به صورت تصادفی ساده بر اساس فرمول کوکران به عنوان نمونه از بین بیماران مراجعه‌کننده به مراکز سرپایی دانشگاه علوم پزشکی تبریز در آذرماه 1390انتخاب گردیدند. ابزار جمع‌آوری داده‌ها پرسشنامه محقق‌ساخته روا و پایا بودکه از منشور حقوق بیمار استخراج، و روایی و پایایی آن تأیید شد. اطلاعات با آزمون تی و آنالیز واریانس تحلیل گردید. نتایج: میانگین و انحراف معیار نمره‌ی کل رعایت محور‌های مختلف منشور حقوق بیمار در مراکز سرپایی دانشگاه از دیدگاه بیماران 15/15±18/42 و در سطح متوسط و قابل قبول بود. حیطه" ارائه خدمات سلامت مبتنی بر احترام به حریم خصوصی بیمار و رعایت اصل رازداری" با میانگین 39/24±12/66 در وضعیت خوب بود و نسبت به سایر حیطه‌ها بالاترین میانگین را داشت. حیطه دسترسی به نظام کارآمد رسیدگی به شکایات با میانگین 07/23±85/23 پایین‌ترین میانگین را در بین حیطه‌ها داشت و وضعیت آن نسبتاً ضعیف بود. تعداد 93 نفر(17/24%) از گیرندگان خدمات معتقد بودند که محور‌های منشور حقوق بیمار همیشه در مراکز سرپایی دانشگاه در مجموع رعایت شده است. 96 نفر (17/25%) معتقد بودند که هیچ وقت منشور حقوق بیمار در مراکز سرپایی دانشگاه علوم‌پزشکی تبریز رعایت نمی‌گردد. نتیجه‌گیری: میزان کل رضایت از رعایت منشور حقوق بیمار در مراکز سرپایی دانشگاه علوم پزشکی تبریز متوسط و قابل قبول می‌باشد و تنها در حیطه " ارائه خدمات سلامت مبتنی بر احترام به حریم خصوصی بیمار " میزان رضایت در حد خوب بود. بنابراین، بررسی علل و عوامل اثرگذار در میزان رضایت مراجعه‌کنندگان از رعایت منشور حقوق بیمار از اولویت‌های پژوهشی برای پاسخ دادن به چرایی وضعیت رضایت موجود و چگونگی ارائه خدمات سلامت می‌باشد.
متن کامل [PDF 266 kb]   (3015 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: ارزشيابي برنامه
دریافت: 1391/11/26 | پذیرش: 1392/4/17 | انتشار: 1392/7/7 | انتشار الکترونیک: 1392/7/7

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education