Purfarzad Z, Farmahini Farahani M, Ghamari zare Z, Ghorbani M. The Effect of Using Feedback Strategies with an Emphasis on Pharmaceutical Care standards on Nursing Students’ Knowledge and their Medication Errors. Iranian Journal of Medical Education 2013; 13 (7) :577-587
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2518-fa.html
پورفرزاد زهرا، فرمهینی فراهانی مولود، قمری زارع زهره، قربانی مجتبی. تأثیر بهکارگیری استراتژی بازخورد با تأکید بر استانداردهای مراقبت دارویی، بر میزان آگاهی و اشتباهات دارویی دانشجویان پرستاری. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1392; 13 (7) :577-587
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2518-fa.html
، zohre.ghamari@yahoo.com
چکیده: (32917 مشاهده)
مقدمه: اجرای دستورات دارویی، یکی از جنبههای حیاتی مراقبت حرفه پرستاری است. پیشگیری از بروز اشتباهات دارویی، نیاز به آگاهی، تصمیمگیری و عملکرد صحیح دارد. هدف از این مطالعه، بررسی تأثیر بهکارگیری استراتژی بازخورد با تأکید بر استانداردهای مراقبت دارویی بر میزان آگاهی و اشتباهات دارویی دانشجویان پرستاری است.
روشها: این مطالعه نیمه تجربی روی 59 دانشجوی پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی اراک در دو نیمسال 91-1390 که واحد کارآموزی داخلی قلب و ریه را میگذراندند، انجام شد. دانشجویان در دو گروه تجربی و شاهد قرار گرفتند. ابزار گردآوری دادهها، چک لیست مشاهده پژوهشگرساختهای نوع و تعداد اشتباهات دارویی بود که توسط یک مشاهدهگر تکمیل میشد. جهت سنجش میزان آگاهی دارویی از پرسشنامهای پژوهشگر ساخته با 26 سؤال استفاده شد. دادهها با استفاده از آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار)، آزمون آماری ویلکاکسون و من ویتنی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتایج: تفاوت آماری معنادار بین میانگین نمرات اشتباهات دارویی قبل و بعد مداخله در هر دو گروه وجود داشت. در مرحله بعد از مداخله، میانگین نمرات آگاهی در گروه تجربی (43/2±86/19) بیشتر از گروه شاهد (92/2±70/13) بود. همچنین میانگین نمرات اشتباهات دارویی در گروه تجربی (63/0±48/0) کمتر از گروه شاهد (04/1±23/1) برآورد گردید و این تفاوت به لحاظ آماری معنادار بود (20/3Z=، 001/0P=).
نتیجهگیری: افزایش میزان آگاهی و کاهش میزان اشتباهات دارویی قبل و بعد از مداخله در نتایج مطالعه دیده میشود که نشان دهنده تأثیر مثبت ارائهی بازخورد با تأکید بر استاندارهای مراقبت دارویی بر میزان آگاهی و اشتباهات دارویی دانشجویان بوده است. بنابراین مربیان بالینی برای افزایش اثربخشی آموزش دانش و عملکرد دارویی و بالتبع کاهش اشتباهات دارویی میتوانند شیوههای آموزش بالینی غنیتر را بر حسب محتوای مورد آموزش و اهداف آموزشی مورد نظر انتخاب نمایند.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
شيوه هاي آموزش دریافت: 1391/10/26 | پذیرش: 1392/7/9 | انتشار: 1392/7/9 | انتشار الکترونیک: 1392/7/9
ارسال پیام به نویسنده مسئول