Jamali H A, Ghalenoei M. Attitudes of Environmental Health and Occupational Health Students Toward Their Discipline and Future Career in Qazvin University of Medical Sciences in 2012.. Iranian Journal of Medical Education 2013; 13 (7) :541-550
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2515-fa.html
جمالی حمزه علی، قلعه نوی مهران. نگرش دانشجویان رشتههای بهداشت محیط و حرفهای نسبت به رشته تحصیلی و آینده شغلی در دانشگاه علوم پزشکی قزوین، سال 1391. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1392; 13 (7) :541-550
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2515-fa.html
، ghalenoy@gmail.com
چکیده: (32318 مشاهده)
مقدمه: افزایش جمعیت دانشآموختگان رشتههای بهداشت محیط و حرفهای و وجود مشکلاتی در جذب بسیاری از آنها در محیطهای کاری باعث افزایش نگرانی دانشجویان این رشتهها نسبت به رشته تحصیلی و آینده شغلی آنها شده است. این مطالعه به منظور تعیین نگرش دانشجویان رشتههای بهداشت محیط و حرفهای نسبت به رشته تحصیلی و آینده شغلی خود در دانشگاه علوم پزشکی قزوین انجام شد.
روشها: این تحقیق توصیفی- مقطعی، کلیه دانشجویان دو رشته بهداشت محیط و بهداشت حرفهای شاغل به تحصیل در دانشگاه علوم پزشکی قزوین در نیمسال اول سال تحصیلی 92- 1391 در دو مقطع کارشناسی پیوسته و ناپیوسته را در برگرفته و همگی با روش سرشماری مورد مطالعه قرار گرفتند (156=n). روش گردآوری دادهها با استفاده از پرسشنامه دانشگاه مینه سوتای آمریکا، حاوی 17 سؤال با مقیاس طیفی لیکرت بود. دادهها با استفاده از آزمونهای t- test و کای دو مورد تحلیل قرار گرفتند.
نتایج: میانگین و انحراف معیار نمره نگرش دانشجویان رشته بهداشت محیط به رشته تحصیلی و آینده شغلی خود 7/9±7/50 (بر مبنای 85) بود. این نمره در بین دانشجویان رشته بهداشت حرفهای دارای میانگین و انحرف معیار 9/6±3/53 بود. این عدد برای دانشجویان رشته بهداشت حرفهای نزدیک به حد قابل قبول بود، در حالی که در بین دانشجویان رشته بهداشت محیط این نگرش پایین تر از حد قابل قبول بود. میانگین و انحراف معیار نگرش دانشجویان بهداشت محیط در پسران برابر با 4/8±58 و در بین دختران 7/9±7/49 بود. در مورد دانشجویان پسر رشته بهداشت حرفهای میانگین و انحراف معیار نگرش به آینده شغلی 6/7± 3/53 و در بین دختران 7/6±2/53 بود.
نتیجهگیری: میانگین نمرات نگرش دانشجویان رشتههای بهداشت محیط نسبت به آینده شغلی خود پایینتر از حد قابل قبول است بنابراین مسؤولین بایستی نسبت بهایجاد زمینه کار برای این گروه از دانشجویان توجه ویژهای نمایند. اصلاح سر فصل دروس این رشتهها در راستای افزایش توانمندی این گروه از دانشجویان نیز بایستی مورد توجه جدی برنامهریزان قرار گیرد. همچنین آگاهی داوطلبان کنکور از شرایط کاری و زمینههای جذب دانشآموختگان این گونه رشتهها میتواند دیدگاه آنها را در مورد آینده شغلی بهبود بخشد.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
ساير موارد دریافت: 1391/10/24 | پذیرش: 1392/7/9 | انتشار: 1392/7/9 | انتشار الکترونیک: 1392/7/9
ارسال پیام به نویسنده مسئول