Taheri M, khoshrang H, Asadi louyeh A, Hidarzadeh A. Quality of Residents’ Promotion Exams before & after Educational Intervention in 2010-2011. Iranian Journal of Medical Education 2013; 13 (7) :551-560
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2350-fa.html
طاهری ماهدخت، خوشرنگ حسین، اسدی لویه عطاا...، حیدرزاده آبتین. مقایسه کیفیت سؤالات آزمون ارتقای دستیاری قبل و بعد از مداخله آموزشی در دانشکده پزشکی گیلان طی سالهای 1389 و1390. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1392; 13 (7) :551-560
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2350-fa.html
، mtaheri@gums.ac.ir
چکیده: (31754 مشاهده)
مقدمه: آزمون ارتقاء، یکی از مهمترین آزمونهای تراکمی است که در مقطع دستیاری انجام میشود و منجر به صدور مجوز ورود دستیاران به سال بالاتر میگردد، آزمونهای چندگزینهای از عینیترین و رایجترین انواع آزمون در آموزش علوم پزشکی هستند، بنابر این یافتن راهکارهایی برای بهبود کیفیت آزمونها به خصوص در مقاطع تخصصی اهمیت دارد. هدف این مطالعه بررسی تأثیر کارگاه آموزشی طراحی سؤالات چندگزینهای بر بهبود کیفیت طراحی سؤالات آزمون ارتقای دستیاری دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی گیلان است.
روشها: در این مطالعه نیمه تجربی (قبل و بعد)، کلیه سؤالات آزمونهای ارتقای دستیاری دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، مربوط به 12 رشته تخصصصی در سال 89 از نظر ساختار طراحی و سطح تاکسونومی با استفاده از چک لیستی روا و پایا مبتنی بر اصول میلمن بررسی شد (150 سؤال از هر رشته و در مجموع1800 سؤال). بعد از برگزاری 12 دوره کارگاه آموزشی یک روزه طراحی سؤالات چندگزینهای (MCQ) جهت طراحان آزمون (به تفکیک گروههای آموزشی) در طی یک سال، سؤالات آزمون ارتقای سال 90 نیز مورد بررسی قرار گرفت. دادههای قبل و بعد از مداخله مربوط به کلیه سؤالاتی که توسط افراد شرکتکننده در کارگاه مداخلهای طراحی شده بود با استفاده از آزمون آماری Wilcoxon signed-rank test مقایسه گردید.
نتایج: در آزمون کتبی سال 1389، 1204سؤال (09/66 درصد) تاکسونومی یک، 565 سؤال (4/31 درصد) تاکسونومی دو، و 31 سؤال(7/1درصد) تاکسونومی سه داشتند. در سال 1390، 867 سؤال (2/48%) در تاکسونومی یک، 741 سؤال(2/41%) تاکسونومی دو، و 192 سؤال(6/10%) تاکسونومی سه طراحی شده بودند. تفاوت معناداری بین تاکسونومی سؤالات رشتههای مختلف در سالهای 89 و 90 مشاهده شد (83/23, z=0001/0p<). در زمینه رعایت اصول ساختاری میلمن در سؤالات چندگزینهای، یافتهها نشان داد که نسبت سؤالات بدون اشکال در آزمون سال 1389، برابر 77/66% و در سال 1390، 22/75% بود. از نظر مراعات اصول میلمن بین کیفیت سوالات آزمون سالهای 89 و 90 تفاوت معنادار آماری وجود دارد (703/16z=، 0001/0p<).
نتیجهگیری: مطالعه حاضر پیشرفت معناداری را در کاربرد سؤالات مربوط به سطوح عمیق دانش (تاکسونومی 2 و 3) در آزمون ارتقای دستیاری نشان داد که بیانگر تأثیر مثبت مداخله آموزشی انجام شده (کارگاه آموزشی MCQ) بود.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
شيوه هاي آموزش دریافت: 1391/7/15 | پذیرش: 1392/7/6 | انتشار: 1392/7/6 | انتشار الکترونیک: 1392/7/6
ارسال پیام به نویسنده مسئول