Nourozi H M, Rokhi F, Karimi Moonaghi H. Comparison of Video-Based Instruction and Instructor Demonstration on Learning of Practical Skills in Nursing Students . Iranian Journal of Medical Education 2013; 13 (7) :571-576
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2328-fa.html
نوروزی حجی محمد، رخی فرخنده، کریمی مونقی حسین. مقایسه تأثیر آموزش از طریق ویدیو و نمایش توسط مدرس بر میزان یادگیری مهارتهای عملی دانشجویان پرستاری. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1392; 13 (7) :571-576
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2328-fa.html
، NOROZIHM@MUMS.AC.IR
چکیده: (31612 مشاهده)
مقدمه: از آنجا که کاربرد تکنولوژی در آموزش، نقش کلیدی در افزایش کیفیت آموزش ایفا میکند، بر یافتن روشهای آموزشی برتر و بهبود تجهیزات و مواد آموزشی تاکید می شود. مطالعه حاضر با هدف مقایسه دو روش آموزشی نمایش توسط مدرس و نمایش فیلم بر میزان یادگیری مهارتهای عملی دانشجویان پرستاری انجام شده است.
روشها: این پژوهش یک مطالعه نیمه تجربی است که بر روی 48 نفر از دانشجویان ترم یک پرستاری (ورودی نیمسال اول و دوم 90-1389) دانشکده پرستاری و مامایی مشهد انجام شد که به روش سرشماری انتخاب شدند. دانشجویان نیمسال اول به صورت غیر تصادفی در گروه نمایش تحت نظر مدرس، و دانشجویان نیمسال دوم در گروه نمایش از طریق فیلم قرار داده شدند. یادگیری دانشجویان از طریق پرسشنامه و چکلیست پژوهشگر ساخته و در طی آزمون OSCE ارزیابی شد. جهت مقایسه میزان یادگیری در دو گروه از آزمون تی مستقل و من ویتنی استفاده شد.
نتایج: میانگین نمرات گذاشتن و خارج کردن سوند معده، پوشیدن و خارج کردن دستکش به روش غیر جراحی در گروه نمایش با مربی از گروه نمایش با فیلم بیشتر بود (02/0p<). اما در مورد مهارت شستشوی دستها به روش غیر جراحی نتایج نمرات در دو گروه تفاوت معنادار نداشت (077/0p=).
نتیجهگیری: با توجه به این که یادگیری در روش فیلم کمتر از نمایش بود، لذا این پژوهش نیز تأییدی بر اولویت استفاده از مدرس برای آموزش مهارتها است. البته بر اساس یافتهها، در مواردی که امکان اجرای نمایش توسط مدرس به دلیل کمبود مدرس و یا تجهیزات امکانپذیر نباشد، میتوان از روش نمایش فیلم به عنوان روش جایگزین و همچنین به عنوان روش تکمیلی برای ارتقای یادگیری دانشجویان و رسیدن آنها به سطح تسلط استفاده کرد.
نوع مطالعه:
نامه علمی |
موضوع مقاله:
شيوه هاي آموزش دریافت: 1391/6/23 | پذیرش: 1392/7/9 | انتشار: 1392/7/9 | انتشار الکترونیک: 1392/7/9
ارسال پیام به نویسنده مسئول