، vahidpakour@yahoo.com
چکیده: (11699 مشاهده)
مقدمه: محیط آموزش بالینی دارای نقش مهمی در یادگیری بالینی دانشجویان پرستاری است. هرگونه اختلاف بین محیط بالینی واقعی و مورد انتظار دانشجویان پرستاری میتواند منجر به کاهش یادگیری بالینی دانشجویان پرستاری گردد. هدف مطالعه حاضر مقایسه درک دانشجویان پرستاری از وضعیت واقعی و مورد انتظار محیط آموزش بالینی در حیطههای حمایت و نظارت بود.
روشها: در این مطالعه توصیفی 96 دانشجوی کارشناسی پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی زنجان از طریق سرشماری مورد مطالعه قرار گرفتند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه "ارزیابی میزان حمایت و نظارت درک شده" که در دو نسخه وضعیت واقعی و مورد انتظار طراحی شده است، استفاده شد. هر کدام از نسخهها حاوی 29 سؤال در دو حیطه نظارت و حمایت است. تجزیه و تحلیل یافتهها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی انجام گرفت.
نتایج: اختلاف آماری معناداری بین درک واقعی و مورد انتظار دانشجویان پرستاری از حمایت و نظارت وجود دارد. به عبارت دیگر دانشجویان بر این باور بودهاند که در حیطه حمایت، انتظارات آنها برآورده نشده و در حیطه نظارت، میزان نظارت اعمال شده بیش از انتظار دانشجویان بوده است(001/>p).
نتیجهگیری: شکافی بین وضعیت واقعی و مورد انتظار دانشجویان پرستاری در مورد حمایت و نظارت در محیطهای بالینی وجود دارد. این شکاف میتواند اثرات منفی بر یادگیری بالینی انشجویان داشته باشد.
نوع مطالعه:
نامه به سردبیر |
موضوع مقاله:
آموزش باليني دریافت: 1391/6/12 | پذیرش: 1392/6/6 | انتشار: 1392/6/6 | انتشار الکترونیک: 1392/6/6