Rahimi E, Dehghani A, Baharlou R. Faculty Members’ Viewpoints on their Empowering Factors and Developing a Structured Questionnaire . Iranian Journal of Medical Education 2013; 13 (1) :29-38
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2257-fa.html
رحیمی ابراهیم، دهقانی علی، بهارلو رسول. دیدگاه اعضای هیأتعلمی در مورد راهکارهای مؤثر بر توانمندسازی ایشان و تدوین پرسشنامهای ساختارمند. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1392; 13 (1) :29-38
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2257-fa.html
، rahimie@sums.ac.ir
چکیده: (27122 مشاهده)
مقدمه: به منظور فهم فرایند توانمندسازی اعضای هیأتعلمی و افزایش ظرفیت دانشگاه در ایجاد جوی توانمند، بررسی راهکارها و عوامل تأثیرگذار بر توانمندی ایشان ضروری مینمود. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف شناسایی و اولویتبندی این عوامل، انجام و از این رهگذر به تهیه پرسشنامهای ساختارمند برای ارزیابی توانمندسازی هیأت علمی یک دانشکده یا دانشگاه رهنمون خواهد شد.
روشها: در مطالعهای توصیفی-تحلیلی با روش نمونهگیری در دسترس مبتنی بر هدف، دیدگاه 53 عضو هیأتعلمی دانشگاههای علوم پزشکی شیراز و جهرم، بررسی شد. ابتدا، از طریق مستندات موجود و همچنین نظر خبرگان، لیست اولیه راهکارها تهیه و روا و سپس، پرسشنامه در مقیاس 5 درجهای لیکرت تدوین و پایا گردید(85/0=آلفای کرونباخ) و در اختیار افراد مورد پژوهش گذارده شد. از تحلیل عامل اکتشافی جهت تعیین ساختار زیربنایی پرسشنامه و برای ارزیابی کفایت تعداد نمونه و تناسب تحلیل برای شناسایی ساختار به ترتیب از شاخص KOM و آزمون بارتلت استفاده شد. برای محاسبه میانگین رتبه نظرات از نتیجهی فرعی آزمون فریدمن استفاده گردید.
نتایج: متغیرهای "مشارکتدهی در فعالیتها"، "پاداش متناسب با پیشرفت کاری"، و "پاداش به نوآوریها" با میانگین رتبه به ترتیب 68/17، 79/16 و 42/16، دارای بیشترین تأثیر و سیستم ارزشیابی عملکرد از طرف دانشجویان (میانگین رتبه: 86/9) و گروه آموزشی مرتبط (میانگین رتبه: 7/7) دارای کمترین تأثیر بودند. نتایج تحلیل بارتلت و اندازهگیری مقدار شاخص KOM نشان داد که دادههای موجود برای تحلیل مناسب هستند. 9 عامل دارای مقدار ویژه بیش از یک شدند که در مجموع، 5/74% از کل واریانس متغیرها را تبیین کردند.
نتیجهگیری: راهکارهای متعددی در توانمندی اعضای هیأتعلمی در محیط کار ضروری هستند که از آن جمله میتوان دسترسی به فرصتها، اطلاعات، حمایت و پشتیبانی و منابع را نام برد. انگیزش مؤثر به همراه احساس ارزشمندی و اثربخشی میتواند مسیر توانمندی را تسهیل کند؛ که در این زمینه مدیریتی کارآمد و مبتنی بر اصول دموکراتیک و مشارکت میتواند بسیار راهگشا باشد.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
مديريت آموزشي دریافت: 1391/5/10 | پذیرش: 1392/1/6 | انتشار: 1392/1/6 | انتشار الکترونیک: 1392/1/6
ارسال پیام به نویسنده مسئول