دوره 13، شماره 1 - ( 1-1392 )                   جلد 13 شماره 1 صفحات 38-29 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rahimi E, Dehghani A, Baharlou R. Faculty Members’ Viewpoints on their Empowering Factors and Developing a Structured Questionnaire . Iranian Journal of Medical Education 2013; 13 (1) :29-38
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2257-fa.html
رحیمی ابراهیم، دهقانی علی، بهارلو رسول. دیدگاه اعضای هیأت‌‌علمی در مورد راه‌کارهای مؤثر بر توانمندسازی ایشان و تدوین پرسشنامه‌ای ساختارمند. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1392; 13 (1) :29-38

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2257-fa.html


، rahimie@sums.ac.ir
چکیده:   (27122 مشاهده)
مقدمه: به منظور فهم فرایند توانمندسازی اعضای هیأت‌‌علمی و افزایش ظرفیت دانشگاه در ایجاد جوی توانمند، بررسی راه‌کارها و عوامل تأثیرگذار بر توانمندی ایشان ضروری می‌نمود. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف شناسایی و اولویت‌بندی این عوامل، انجام و از این رهگذر به تهیه پرسشنامه‌ای ساختارمند برای ارزیابی توانمندسازی هیأت علمی یک دانشکده یا دانشگاه رهنمون خواهد شد. روش‌ها: در مطالعه‌ای توصیفی-تحلیلی با روش نمونه‌گیری در دسترس مبتنی بر هدف، دیدگاه 53 عضو هیأت‌‌علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی شیراز و جهرم، بررسی شد. ابتدا، از طریق مستندات موجود و همچنین نظر خبرگان، لیست اولیه راه‌کارها تهیه و روا و سپس، پرسشنامه در مقیاس 5 درجه‌ای لیکرت تدوین و پایا گردید(85/0=آلفای کرونباخ) و در اختیار افراد مورد پژوهش گذارده شد. از تحلیل عامل اکتشافی جهت تعیین ساختار زیربنایی پرسشنامه و برای ارزیابی کفایت تعداد نمونه و تناسب تحلیل برای شناسایی ساختار به ترتیب از شاخص KOM و آزمون بارتلت استفاده شد. برای محاسبه میانگین رتبه نظرات از نتیجه‌ی فرعی آزمون فریدمن استفاده گردید. نتایج: متغیرهای "مشارکت‌دهی در فعالیت‌ها"، "پاداش متناسب با پیشرفت کاری"، و "پاداش به نوآوری‌ها" با میانگین رتبه به ترتیب 68/17، 79/16 و 42/16، دارای بیشترین تأثیر و سیستم ارزشیابی عملکرد از طرف دانشجویان (میانگین رتبه: 86/9) و گروه آموزشی مرتبط (میانگین رتبه: 7/7) دارای کم‌ترین تأثیر بودند. نتایج تحلیل بارتلت و اندازه‌گیری مقدار شاخص KOM نشان داد که داده‌های موجود برای تحلیل مناسب هستند. 9 عامل دارای مقدار ویژه بیش از یک شدند که در مجموع، 5/74% از کل واریانس متغیرها را تبیین کردند. نتیجه‌گیری: راه‌کارهای متعددی در توانمندی اعضای هیأت‌‌علمی در محیط کار ضروری هستند که از آن جمله می‌توان دسترسی به فرصت‌ها، اطلاعات، حمایت و پشتیبانی و منابع را نام برد. انگیزش مؤثر به همراه احساس ارزشمندی و اثربخشی می‌تواند مسیر توانمندی را تسهیل کند؛ که در این زمینه مدیریتی کارآمد و مبتنی بر اصول دموکراتیک و مشارکت می‌تواند بسیار راه‌گشا باشد.
متن کامل [PDF 455 kb]   (2457 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: مديريت آموزشي
دریافت: 1391/5/10 | پذیرش: 1392/1/6 | انتشار: 1392/1/6 | انتشار الکترونیک: 1392/1/6

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2025 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education