Nasri P, Ashourioun V, Avizhgan M, Afshar H. Relationship between Psychological Profile and Academic Achievement of Medical and Dental Students at Isfahan University of Medical Science. Iranian Journal of Medical Education 2012; 11 (9) :1395-1403
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2057-fa.html
نصری پروانه، عشوریون وحید، آویژگان مریم، افشار حمید. ارتباط نیمرخ روانشناختی دانشجویان پزشکی و دندانپزشکی با موفقیت تحصیلی آنها در دوره علوم پایه در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1390; 11 (9) :1395-1403
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2057-fa.html
، avizhgan@yahoo.com
چکیده: (11905 مشاهده)
مقدمه: شناخت عواملی که منجر به موفقیت و مانع از افت تحصیلی میگردد، از اهمیت ویژهای برخوردار است. از جمله مواردی که به نظر میرسد با موفقیت تحصیلی ارتباط دارد شامل کمالگرایی مثبت و منفی، اضطراب و عزتنفس در فراگیران است. این تحقیق با هدف بررسی ارتباط نیمرخ روانشناختی دانشجویان پزشکی و دندانپزشکی با موفقیت تحصیلی آنها در دوره علوم پایه در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام شده است.
روشها: این پژوهش یک مطالعه توصیفی- تحلیلی است. افراد مورد مطالعه در این پژوهش شامل کلیه دانشجویان داوطلب شرکت در آزمون علوم پایه دانشکده پزشکی و دندانپزشکی بودند. نمونههای این مطالعه شامل 175 دانشجوی پزشکی (در دو گروه 1 و 2) و دانشجوی دندانپزشکی بودند. متغیرهای روانشناختی دانشجویان توسط پرسشنامههای کمالگرایی مثبت و منفی (PANPS)، اضطراب زونگ و عزتنفس روزنبرگ بررسی و رابطه آنها با موفقیت تحصیلی (معدل و نمره آزمون علوم پایه) تعیین شد.
نتایج: مقایسه میانگین نمرات کمالگرایی منفی در سه گروه نشان داد که تنها بین گروه پزشکی2 و دندانپزشکی تفاوت معناداری وجود دارد. بین نمرات کمالگرایی منفی با معدل و نمره جامع علوم پایه دانشجویان دندانپزشکی همبستگی منفی معناداری وجود داشت. بین نمرات عزتنفس با معدل و نمره آزمون جامع علوم پایه دانشجویان دندانپزشکی رابطه مثبت معناداری وجود داشت.
نتیجهگیری: ارتباط متغیرهای روانشناختی با موفقیت تحصیلی در گروههای پزشکی 1 و 2 دندانپزشکی متفاوت است که نشاندهنده این نکته است که متغیرهای دیگری علاوه بر این متغیرها میتواند بر موفقیت تحصیلی اثر بگذارد
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
ساير موارد دریافت: 1391/1/8 | پذیرش: 1393/6/18 | انتشار: 1390/12/25 | انتشار الکترونیک: 1390/12/25
ارسال پیام به نویسنده مسئول