دوره 11، شماره 9 - ( ویژه نامه توسعه آموزش 12-1390 1390 )                   جلد 11 شماره 9 صفحات 1111-1104 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

javadi M, shams A, yaghoobi M. System-Integrated Education: Useful Experience in Health Management Clerkship. Iranian Journal of Medical Education 2012; 11 (9) :1104-1111
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2054-fa.html
جوادی مرضیه، شمس اسداله، یعقوبی مریم. آموزش ادغام یافته با سیستم: یک تجربه مفید در اجرای کارآموزی مدیریت خدمات بهداشتی درمانی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1390; 11 (9) :1104-1111

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2054-fa.html


، m_javadi@mng.mui.ac.ir
چکیده:   (10163 مشاهده)
مقدمه: دوره‌های آموزشی و خصوصاً کارآموزی علاوه بر ایجاد یادگیری فعال و رشد فردی و حرفه‌ای دانشجو، باید متناسب با نیاز جامعه باشد. تغییر در برنامه‌های آموزشی به منظور تأمین نیازهای اجتماعی و انعکاس آخرین دست‌آوردهای علمی از جمله ضروریات نظام آموزشی محسوب می‌شود. لذا هدف از مطالعه حاضر بررسی دو برنامه آموزشی در اجرای درس کارآموزی 1دانشچویان کارشناسی ارشد مدیریت خدمات بهداشتی درمانی است. روش‌ها: این مطالعه نیمه تجربی برروی 10 نفر دانشجویان کارآموزی 1کارشناسی ارشد مدیریت خدمات بهداشتی درمانی در مهر ماه سال تحصیلی 91-90 اجرا شد. براساس این مطالعه در گروه اول'مطابق سرفصل وزارتی و برنامه‌های مصوب پیشین مبنای انجام کارآموزی شد و در گروه دوم نیز برنامه درسی به صورت ادغام یافته با سیستم و هم‌جهت با بسته عملیاتی مدیریتی بیمارستان‌ها در قالب برنامه استانداردهای اعتباربخشی بیمارستان‌ها اجرا شد. متغیرهای مورد آزمایش این مطالعه در قالب رضایت دانشجو از عرصه کلی کارآموزی2) مشارکت و ایجاد پیوند بین دانشجو و عرصه کارآموزی 3) آشنایی دانشجو با مفاهیم روزآمد و در دست اجرای مدیریتی کشور اندازه‌گیری شد. ارزیابی از طریق طراحی پرسشنامه 18 ماده‌ای انجام شدکه توسط دانشجو و با حضور و پیگیری پژوهشگران در عرصه کارآموزی تکمیل گردید. داده‌ها با استفاده از آزمون آماری T مستقل تحلیل شد. نتایج: میانگین نمرات در همه ابعاد در گروه دوم به طور معناداری بیشتر بود. میانگین رضایت دانشجو از عرصه کلی کارآموزی در گروه اول (58/0±48/2)، در گروه دوم (39/0±28/3) و (02/0p=)، میانگین نمره مشارکت و ایجاد پیوند بین دانشجو و عرصه کارآموزی در گروه اول (54/0±32/2)، در گروه دوم (54/0±85/3) و(01/0p=)، میانگین نمره آشنایی دانشجو با مفاهیم روزآمد و در دست اجرای مدیریتی کشور در گروه اول (74/0±62/2)، و در گروه دوم (54/0±95/2) و (04/0p=) تفاوت معناداری را نشان داد. نتیجه‌گیری: توجه به مفاهیم مدیریتی روز کشور از موضوعاتی است که می‌تواند غنای کارآموزی‌ها و انگیزه دانشجو در دروس کارآموزی تحت تأثیر قرار دهد. ضمن توجه به لزوم بازنگری دوره‌ای سرفصل دروس، گروه‌های آموزشی می‌توانند با جهت‌دهی آموزش‌های عملی به سمت رویکرد Need- Based و در نظر گرفتن نیازهای سیستم سلامت کشور به مقتضای هر رشته و به نحوی که از سرفصل دروس مصوب عدول نشود، برنامه‌های آموزشی مؤثرتر و مطلوب‌تری ارائه دهند.
متن کامل [PDF 215 kb]   (1882 دریافت)    
نوع مطالعه: ساير موارد | موضوع مقاله: برنامه ريزي درسي
دریافت: 1391/1/7 | پذیرش: 1391/1/16 | انتشار: 1390/12/25 | انتشار الکترونیک: 1390/12/25

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2025 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education