دوره 11، شماره 9 - ( ویژه نامه توسعه آموزش 12-1390 1390 )                   جلد 11 شماره 9 صفحات 1289-1282 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Johari Z, Davati A, Yousefy A. Assessment of Medicine Students’ academic Achievement in Shahed University during 1993-2011. Iranian Journal of Medical Education 2012; 11 (9) :1282-1289
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2038-fa.html
جوهری زهرا، دواتی علی، یوسفی علیرضا. وضعیت تحصیلی دانشجویان دانشکده پزشکی دانشگاه شاهد طی سال‌های 1371 الی 1388. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1390; 11 (9) :1282-1289

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2038-fa.html


، ouhari42@yahoo.com
چکیده:   (10093 مشاهده)
مقدمه: یکی از ارکان ضروری و اجتناب ناپذیر بهبود کیفیت نظام آموزشی دانشگاه‌ها، ارزشیابی مداوم وضعیت تحصیلی دانشجویان در دوره‌های مختلف است. از آنجا که هر گونه تغییر در برنامه‌ریزی، مدیریت وعمل جهت بهبود کیفیت نیاز به ارزیابی وضعیت موجود دارد این پژوهش با هدف بررسی روند تحصیلی کلیه دانشجویان فارغ‌التحصیل این دانشکده از بدو تأسیس تا سال 1388 طراحی و انجام گردید. روش‌ها: این مطالعه توصیفی –تحلیلی در سال 1390-1389 در دانشگاه شاهد با استفاده از چک‌لیست تهیه شده براساس اهداف طراحی و اجرا گردیده است. جامعه آماری کلیه دانشجویان دانشکده پزشکی دانشگاه شاهد بوده‌اند که از سال 1371 وارد این دانشگاه شده و تا پایان اسفند 1388 فارغ‌التحصیل شده‌اند. اطلاعات دموگرافیک و سابقه تحصیلی دانشجویان با مراجعه به آموزش و بررسی پرونده‌های دانشجویان تکمیل شده است. پس از ورود اطلاعات به کامپیوتر برای رسیدن به اهداف از آمار توصیفی و تحلیلی (تی تست، آنالیز واریانس و ضریب همبستگی پیرسون) استفاده گردیده است. نتایج: از نظر سهمیه قبولی در طی این 10 سال 46 درصد دانشجویان ورودی سهمیه شاهد داشته‌اند و 54 درصد سهمیه آزاد بوده‌اند. از نظر معدل ورودی میانگین کل (معدل دیپلم) دانشجویان 79/2±86/15 بوده است کمترین میانگین ورودی مربوط به سال 1372 وبیشترین میانگین مربوط به سال 1379 بوده است. با انجام آزمون پیرسون همبستگی مثبت بین معدل دیپلم و میانگین نمرات علوم پایه، کارآموزی و کارورزی مشاهده گردید. همچنین همبستگی معکوس بین معدل دیپلم و تعداد مشروطی در دوره دانشجویی مشاهده شد. با انجام آزمون t مستقل مشاهده گردید که بین معدل دیپلم، علوم پایه، کار آموزی و کارورزی دختران و پسران تفاوت معنادار وجود دارد و در همه این موارد نمرات دختران بالاتربوده است. این تفاوت در مورد دفعات مشروطی در دوران تحصیلی نیز مشاهده گردید و پسران دفعات مشروطی بیشتری داشتند. نتیجه‌گیری: مؤسسات بر حسب نیاز باید به بررسی وضعیت روند تحصیلی خود بپردازند و اصلاحات لازم را در آن انجام داده و به موقع اثر اصلاحات را پایش نمایند. توجه بیشتر به دانشجویانی که با سابفه ضعیف وارد می‌شوند و یا در سال‌های اول مردودی یا مشروطی در دروس دارند امری ضروری می‌باشد.
متن کامل [PDF 258 kb]   (1997 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: ارزشيابي برنامه
دریافت: 1390/12/24 | پذیرش: 1393/6/18 | انتشار: 1390/12/25 | انتشار الکترونیک: 1390/12/25

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education