دوره 11، شماره 9 - ( ویژه نامه توسعه آموزش 12-1390 1390 )                   جلد 11 شماره 9 صفحات 1247-1241 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bahrami S, Molakhili H, Baghbani F, AshrafiRizi H, Mojiri S. Relationship between Non-school Study and Mental Health of Students of Isfahan University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education 2012; 11 (9) :1241-1247
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2030-fa.html
بهرامی سوسن، ملاخلیلی حمیده، باغیانی فائزه، اشرفی‌ریزی حسن، مجیری شهین. رابطه مطالعه غیر درسی و سلامت روان دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1390; 11 (9) :1241-1247

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2030-fa.html


، hamideh.breeze@gmail.com
چکیده:   (10701 مشاهده)
مقدمه: میزان مطالعه و گرایش به خواندن از مهم‌ترین شاخص‌های رشد و توسعه است. مطالعه عامل مؤثری برای جلوگیری از تک بعدی فکر کردن است و زمینه استعدادهای بشر را در ابعاد مختلف فراهم می‌کند. هدف این پژوهش، تعیین رابطه مطالعه غیر درسی و سلامت روان دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال تحصیلی 89-1388است. روش‌ها: در این پژوهش، توصیفی– همبستگی، جامعه آماری آن شامل کلیه دانشجویان سال سوم دانشگاه علوم پزشکی اصفهان(1054نفر)بودند. با روش نمونه‌گیری به صورت طبقه‌ای، تصادفی، حجم نمونه (300) نفر تعیین شد. ابزار گردآوری داده‌ها دو پرسشنامه محقق‌ساخته و یک پرسشنامه استاندارد (سلامت عمومی g‏eneral health questionnaire) است. روایی پرسشنامه‌ها با استفاده از روایی محتوایی مورد تأیید قرار گرفت. پایایی پرسشنامه با استفاده از محاسبه ضریب آلفای کرونباخ تعیین شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها در سطح توصیفی، درصد توزیع فراوانی، ضریب همبستگی پیرسون و در سطح استنباطی، آزمون t، آزمون ANOVA و آزمون توکی صورت گرفت. نتایج: میانگین عوامل تسهیل‌کننده مطالعه غیر درسی در سطح متوسط و میانگین عوامل بازدارنده مطالعه غیر درسی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان کمتر از سطح متوسطاست. 2/53 درصد از جامعه مورد مطالعه دارای سلامت روان، 6/44 درصد علایم بیمارگونه داشتند و 2/2 درصد از افراد به سؤالات مربوط به سلامت روان پاسخ نداده‌اند. همچنین جامعه مورد مطالعه از نظر خردمقیاس‌های «جسمانی‌سازی» و «افسردگی»سالم و از نظر خردمقیاس‌های «نارسایی عملکرد اجتماعی» و «اضطراب و بی‌خوابی» دارای علایم مرضی هستند. ضریب همبستگی بین عوامل تسهیل‌کننده با خرد مقیاس‌های جسمانی‌سازی، اضطراب و بی‌خوابی، نارسایی عملکرد اجتماعی و افسردگی در سطح 5%≥p معنادار بوده است. بنابراین بین عوامل تسهیل‌کننده و خردمقیاس‌های جسمانی‌سازی، اضطراب و بی‌خوابی و افسردگی رابطه معکوس و با خردمقیاس‌های نارسایی عملکرد اجتماعی رابطه مستقیم وجود دارد. ضریب هم بستگی بین عوامل بازدارنده و خرد مقیاس‌های جسمانی‌سازی، اضطراب و بی‌خوابی و افسردگی در سطح 5%≥p معنادار بوده است. بنابراین بین عوامل بازدارنده و خردمقیاس‌های جسمانی‌سازی، اضطراب و بی‌خوابی و افسردگی رابطه مستقیم وجود دارد. نتیجه‌گیری: نتایج به دست آمده نشان می‌دهد که بین وضعیت روانی با مطالعه و علاقمندی به آن و نیز بین میزان مطالعه و افسردگی در سطح جامعه رابطه وجود دارد. با مطالعه فرد از مطالبی آگاه می‌شود که قبلاً نمی‌دانست و این می‌تواند باعث آرامش روانی فرد شود و باعث شود که فرد لذت بیشتری از زندگی ببرد.
متن کامل [PDF 264 kb]   (2486 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: ساير موارد
دریافت: 1390/12/21 | پذیرش: 1393/6/18 | انتشار: 1390/12/25 | انتشار الکترونیک: 1390/12/25

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education