دوره 11، شماره 9 - ( ویژه نامه توسعه آموزش 12-1390 1390 )                   جلد 11 شماره 9 صفحات 1178-1171 | برگشت به فهرست نسخه ها

PMCID: 27272060

XML English Abstract Print


، دكتر فريبا حقاني (استاديار)، گروه آموزش پزشکی، مرکز تحق
چکیده:   (10849 مشاهده)
مقدمه: پژوهشگران عرصه روانشناسی تربیتی، یادگیری را از دیدگاه‌های مختلف مورد بررسی قرار داده‌اند و یافته‌های آنان در تبیین پدیده‌های یادگیری به ارائه نظریه‌های متفاوتی منجر شده است. هر یک از این نظریه‌ها می‌تواند مبین اصول، قوانین و شرایط خاصی برای کاربرد در کلاس درس باشد. هدف از این تحقیق ارائه نمونه‌هایی از موارد کاربرد نظریه‌های یادگیری در بهداشت عمومی است. روش‌ها: در این مطالعه پایگاه‌های اطلاعاتی شامل sid، iranmedex، irandoc و magiran با کمک کلید واژه‌هایی شامل یادگیری شناختی اجتماعی، نظریه‌ی یادگیری، نظریه رفتاری، نظریه شناختی، نظریه سازندگی، آزوبل و بندورا مورد جستجو قرار گرفت. تعدادی کتب مرتبط نیز مورد بررسی و استفاده قرار گرفت. نتایج: ازقانون پاداش ثراندیک در طرح رابطین بهداشتی استفاده فراوان می‌شود. فرایند تمیز محرک در درس حشره شناسی برای تمایز بین انواع مختلف حشرات استفاده می‌شود. از تئوری یادگیری-‌اجتماعی برای آموزش پیشگیری از ایدز استفاده شده است. در تدریس روش تحقیق در علوم بهداشتی از روش آموزش از بالا به پایین استفاده می‌شود. نتیجه‌گیری: از نظریه‌های یادگیری در بهداشت عمومی بسیار کم استفاده می‌شودولی قابلیت استفاده بالایی از این نظریه‌ها در بهداشت عمومی وجود دارد. بهتر است که برای آشنا ساختن اعضای هیأت‌علمی دانشگاه‌ها، برنامه‌هایی در حوزه نظریه‌های یادگیری طراحی و اجرا گردد تا بدین وسیله زمینه آشنایی و بهره‌گیری از انواع نظریه‌های یادگیری در فرایندیاددهی و یادگیری فراهم شود.
متن کامل [PDF 229 kb]   (4035 دریافت)    
نوع مطالعه: ساير موارد | موضوع مقاله: ساير موارد
دریافت: 1390/12/21 | پذیرش: 1392/3/19 | انتشار: 1392/3/19 | انتشار الکترونیک: 1392/3/19

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.