Manavifar L, Jamali J. Advantages and Disadvantages of Blended Teaching Method of Online and Face to Face for Practical Course of Hematology the Viewpoints of Laboratory Sciences Students in Mashhad University of Medical Sciences in 2011. Iranian Journal of Medical Education 2012; 12 (8) :619-628
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1960-fa.html
معنوی فر لیدا، جمالی جمشید. مزایا و موانع آموزش ترکیبی حضوری-مجازی درس هماتولوژی عملی از دیدگاه دانشجویان رشته علوم آزمایشگاهی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سال 1390. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1391; 12 (8) :619-628
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1960-fa.html
، jamalij2@mums.ac.ir
چکیده: (13742 مشاهده)
مقدمه: علیرغم شواهد مبنی بر گسترش آموزشهای الکترونیکی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد، اطلاعات کافی در زمینه بهرهوری و چالشهای احتمالی آموزش مجازی وجود ندارد. در این مطالعه برآنیم نقطه نظرات دانشجویان مقطع کارشناسی رشته علوم آزمایشگاهی را در مورد مزایا و موانع آموزش ترکیبی حضوری و مجازی درس هماتولوژی عملی مورد بررسی قرار دهیم.
روشها: این مطالعه نیمه تجربی بر روی دانشجویان دوره کارشناسی علوم آزمایشگاهی در نیمسال دوم تحصیلی 90-89 انجام شد. نمونهگیری مبتنی بر هدف بود و70 دانشجو از دانشکده پیراپزشکی جهت شرکت در مطالعه انتخاب شدند. ابتدا درس هماتولوژی عملی در 22 فصل تحت وب طراحی گردید. در ابتدای شروع دوره، روش ثبت نام در درس و سامانه آموزش مجازی، مشاهده طرح درس و محتوای دروس و مزایای یادگیری در محیط مجازی توضیح داده شد. در طول دوره چهار آزمون به صورت تشریحی به عمل آمد. بعد از 15 جلسه، دیدگاه دانشجویان بوسیله پرسشنامهای پژوهشگر ساخته جمعآوری شد. اطلاعات با استفاده از آزمونهای آماری توصیفی و آزمون تی تجریه و تحلیل شد.
نتایج: میانگین کل نمره دیدگاه دانشجویان نسبت به مزایا و معایب ارائه درس هماتولوژی عملی به صورت ترکیبی حضوری- مجازی به ترتیب 11/1±33/3 و 84/0±73/3 (از 5 بود). 2/93% دانشجویان امکان دسترسی به سایت آموزش مجازی دانشگاه و درس هماتولوژی عملی را داشتند و 9/80% فراگیران ارائه درس به صورت مجازی در کنار تدریس حضوری را در تفهمیم درس مؤثر میدانستند. میانگین نمره دیدگاه دانشجویان نسبت به موانع آموزش ترکیبی حضوری - مجازی در دانشجویان ساکن در منزل (82/0±96/3) بیشتر از دانشجویان خوابگاهی (80/0±47/3) بود (047/0=p ,04/2t=).
نتیجهگیری: اکثریت فراگیران به تأثیرگذاری آموزش دروس به صورت ترکیبی حضوری- مجازی اذعان داشتند. استفاده از روش ترکیبی حضوری-مجازی بالاخص برای دانشجویان مقطع کارشناسی نیاز به پیش نیازهایی دارد که باید به آنها توجه شود. تجهیز مراکز کامپیوتر دانشگاهها و توانمندسازی اساتید و دانشجویان در استفاده از فنآوریهای جدید و نیز فرهنگسازی و تغییر نگرش علمی در زمینه یادگیری الکترونیکی از مهمترین این پیش نیازهاست.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
شيوه هاي آموزش دریافت: 1390/11/5 | پذیرش: 1391/4/25 | انتشار: 1391/8/25 | انتشار الکترونیک: 1391/8/25
ارسال پیام به نویسنده مسئول