مقدمه: در بعضی از کشورها تعداد دانشجویان پزشکی که روانپزشکی را به عنوان تخصص انتخاب میکنند رو به کاهش است. هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر گذراندن دوره کارآموزی روانپزشکی بر اولویتهای انتخاب رشته تخصصی به عنوان گزینههای حرفهای آینده، و احترام به تخصصهای بالینی در دانشجویان پزشکی بود.
روشها: در این مطالعه توصیفی تحلیلی، نمونه پژوهش شامل 104 نفر از دانشجویان سال پنجم پزشکی دانشگاه جندی شاپور اهواز است که از بهار87 تا بهار 89 وارد دوره روانپزشکی شدند. آزمودنیها قبل و بعد از گذراندن دوره روانپزشکی یک پرسشنامه نگرش نسبت به روانپزشکی و یک پرسشنامه جهت سنجش اولویتها و میزان احترام به تخصصهای بالینی را تکمیل کردند. دادهها با استفاده از آمارههای توصیفی، ضریب همبستگی اسپیرمن و آزمونt زوجی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتایج: میانگین نمره نگرش دانشجویان نسبت به رشته رواتپزشکی قبل از گذراندن دوره کارورزی روانپزشکی(17/9±36/42) با این میانگین پس از طی دوره (86/6±78/47) تفاوت آماری معنادار داشت (001/.=P، 45/5-=t). میانگین و انحراف معیار نمره نگرش در خرده مقیاسهای شایستگیهای کلی رشته روانپزشکی، تعریف نقش و کارکرد روانپزشکان، جذابیتهای شخصی و شغلی (001/0
p،80/0r=). پس از گذراندن دوره اگر چه میزان احترام به روانپزشکی افزایش یافت اما همچنان کمتر از سایر تخصصها بود.
نتیجهگیری: نگرش نسبت به روانپزشکی تنها عامل تأثیرگذار در انتخاب تخصص نیست و علیرغم ارتقای نگرش دانشجویان نسبت به روانپزشکی، تفاوت معناداری در اولویتهای آنها ایجاد نشد. اگرچه پس از گذراندن دوره کارآموزی، میزان احترام به روانپزشکی افزایش یافت اما همچنان کمتر از سایر تخصصها بود.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
ارزشيابي برنامه دریافت: 1390/9/13 | پذیرش: 1391/7/2 | انتشار: 1391/9/25 | انتشار الکترونیک: 1391/9/25
ارسال پیام به نویسنده مسئول