[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 12، شماره 3 - ( 3-1391 ) ::
جلد 12 شماره 3 صفحات 166-160 برگشت به فهرست نسخه ها
ارتباط سبک‌های تفکر با سازگاری تحصیلی در دانشجویان پرستاری
حیدر علی زارعی، مالک میرهاشمی، حسن پاشا شریفی
، alizarei@iaukhoy.ac.ir
چکیده:   (12238 مشاهده)
مقدمه: سازگاری و ابعاد مختلف آن از مباحث بنیادی و بسیار گسترده در روان‌شناسی محسوب می‌شود. به همین جهت شناسایی عوامل مرتبط با آن، ضمن افزایش حیطه دانش، می‌تواند کاربرد‌های زیادی در کاهش مشکلات فردی و بین فردی داشته باشد. در همین راستا، هدف پژوهش حاضر بررسی ارتباط انواع سبک‌های تفکر با سازگاری تحصیلی است. روش‌ها: در این پژوهش توصیفی همبستگی، نمونه ای شامل 65 نفر از دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوی به روش خوشه‌ای تصادفی انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از دو پرسشنامه استاندارد سبک‌های تفکر استرنبرگ- واگنر- زانگ (فرم کوتاه) و سازگاری تحصیلی بیکر و سریاک استفاده شد. داده‌ها توسط آزمون‌های آماری همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج: نتایج حاصل از آزمون همبستگی پیرسون نشان داد که سبک‌های تفکر قضایی، اجرایی، سلسله مراتبی، آزاد اندیش، بیرونی و سبک‌های تفکر نوع اول ارتباط مثبتِ معنادار و سبک تفکر آنارشی ارتباط منفیِ معنادار با سازگاری تحصیلی دارند. نتایج به دست آمده از رگرسیون چندگانه نشان داد سبک‌های تفکر نوع اول به صورت مثبت و سبک‌های تفکر نوع سوم به شکل منفی پیش‌بینی‌کننده سازگاری تحصیلی هستند و در مجموع 4 /20 درصد از واریانس سازگاری تحصیلی بر اساس این سبک‌های تفکر قابل تبیین است. نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج به دست آمده، سازگاری تحصیلی با انواع سبک‌های تفکر ارتباط دارد. همچنین از طریق سبک‌های تفکر نوع اول و نوع سوم می‌توان میزان سازگاری تحصیلی دانشجویان پرستاری را پیش‌بینی کرد. بنابراین بهبود و ارتقای مسایل مربوط به سازگاری تحصیلی دانشجویان پرستاری، مستلزم توجه به انواع سبک‌های تفکر در آنان است.
واژه‌های کلیدی: سبک های تفکر، سازگاری تحصیلی، دانشجویان پرستاری
متن کامل [PDF 259 kb]   (6360 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: ساير موارد
دریافت: 1390/9/2 | پذیرش: 1390/12/9 | انتشار: 1391/3/26
پرسشنامه مطالعه1 [DOCX 514 KB]  (814 دریافت)
پرسشنامه مطالعه2 [DOCX 1595 KB]  (797 دریافت)
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zarei ّ, Mirhashemi M, Sharifi H. The Relationship between Thinking Styles and Academic Adjustment in Nursing Students. Iranian Journal of Medical Education. 2012; 12 (3) :160-166
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1881-fa.html

زارعی حیدر علی، میرهاشمی مالک، شریفی حسن پاشا. ارتباط سبک‌های تفکر با سازگاری تحصیلی در دانشجویان پرستاری. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1391; 12 (3) :166-160

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1881-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 3 - ( 3-1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.08 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4414