دوره 6، شماره 1 - ( بهار 1385 )                   جلد 6 شماره 1 صفحات 31-23 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Tootoonchi M, Changiz T, Alipour L, Yamani N. Faculty Members’ Viewpoints Towards Teacher Evaluation Process In Isfahan University Of Medical Science. Iranian Journal of Medical Education 2006; 6 (1) :23-31
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-184-fa.html
توتونچی مینا، چنگیز طاهره، عالیپور لیلی، یمانی نیکو. نظرات اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نسبت به فرایند ارزشیابی استاد. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1385; 6 (1) :23-31

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-184-fa.html


چکیده:   (21031 مشاهده)
مقدمه: مطالعات انجام گرفته در مورد فرایند ارزشیابی استاد محدود است. هدف از این مطالعه تعیین نظرات اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در مورد فرایند اجرای ارزشیابی استاد و ارتباط آن با مشخصات اعضای هیأت علمی بوده است. روش‌ها: در یک مطالعه توصیفی از نوع پیمایشی، 185 نفر از اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با روش نمونه‌گیری طبقه‌ای تصادفی مورد مطالعه قرار گرفتند. روش گردآوری اطلاعات استفاده از پرسشنامه‌ای پایا و روا بود که مشخصات دموگرافیک اساتید و نظر ایشان را در مورد فرایند اجرای ارزشیابی را با مقیاس 5 نقطه‌ای لیکرت مورد پرسش قرار می‌داد. تجزیه و تحلیل داده‌ها با نرم‌افزار SPSS و مقایسه گروه‌ها با آزمون‌های t و ANOVA وهمبستگی پیرسون انجام گرفت. نتایج: میانگین و انحراف معیار نمرات داده شده در فرایند اجرای ارزشیابی 45/0±6/2 از نمره 5 بود. مثبت‌ترین نظرات در مورد انجام ارزشیابی حداقل سالیانه یک بار و منفی‌ترین نظرات در مورد عدم توجه به تفاوت ماهیت درس و عدم توجه به فعالیت‌های جنبی استاد در ارزشیابی بود. اعضای هیأت علمی نسبت به محتوای فرم‌های ارزشیابی و رویه اجرای آن نظری منفی داشتند. نظرات اعضای هیأت علمی با تعداد واحدهای ارائه شده، سابقه کار، نوع رضایت از ارزشیابی و عادلانه دانستن ارزشیابی ارتباط معنی‌دار آماری داشت. نتیجه‌گیری: اعضای هیأت علمی از فرم‌های ارزشیابی ارائه شده و مراحل اجرای ارزشیابی استاد چندان خرسند نبوده و نسبت به فرایند ارزشیابی استاد نظری منفی داشتند. تهیه و تدوین ابزارهایی روا و پایا برای کلیه حیطه‌های آموزشی و در سطوح مختلف تحصیلی، نظارت دقیق بر انجام ارزشیابی، به کار بردن روش‌های ارزشیابی همتایان پیشنهاد می‌گردد.
متن کامل [PDF 249 kb]   (3760 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل |
دریافت: 1385/11/19 | پذیرش: 1385/3/25 | انتشار: 1385/3/25 | انتشار الکترونیک: 1385/3/25

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education