:: دوره 12، شماره 2 - ( 2-1391 ) ::
جلد 12 شماره 2 صفحات 109-101 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه نتایج خودارزیابی استادان و ارزشیابی دانشجویان از عملکرد آموزشی اعضای هیأت‌علمی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی همدان
حمید رضا عبدالصمدی، محسن دالبند، پوراندخت داوودی، بهنوش بختیاری، فاطمه احمدی متمایل، عباس مقیم بیگی
، ahmadimotemayel@umsha.ac.ir
چکیده:   (9658 مشاهده)
مقدمه: نظرسنجی از دانشجویان و اعضای هیأت‌علمی در مورد عملکرد آموزشی اعضای هیأت‌علمی می‌تواند به منظور شناخت بهتر نقاط قوت و ضعف عملکرد آموزشی انجام شود. این مطالعه با هدف مقایسه نظرات دانشجویان و اعضای هیأت‌علمی در مورد ارزشیابی عملکرد آموزشی اعضای هیأت‌علمی دانشکده دندانپزشکی همدان در سال تحصیلی 1389 -1390 انجام گرفت. روش‌ها: این مطالعه توصیفی- تحلیلی بر روی 46 نفر از اعضای هیأت‌علمی و 77 نفر از دانشجویان دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی همدان در سال تحصیلی 139-1389 به صورت سرشماری انجام گرفت. ابزار جمع‌آوری اطلاعات دو پرسشنامه متناظر بود. داده‌ها با استفاده از آزمون‌های آماری ضریب پیرسون، t زوج، آنوا و ویلکاکسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج: میانگین نمرات خودارزیابی اساتید 5/10 ± 02/76 و میانگین نمرات ارزشیابی اساتید توسط دانشجویان 03/9 ± 12/71 بود که بین این دو تفاوت آماری معناداری وجود داشت (041/0= P). نمرات خودارزیابی اساتید با نمرات نظر سنجی دانشجویان (299/0-=r) همبستگی منفی داشت. نتیجه‌گیری: در این بررسی، نمرات خودارزیابی اساتید نسبت به نمرات نظر سنجی دانشجویان از اعضای هیأت‌علمی در سطح بالاتری قرار داشت. اساتید باید از نظرسنجی دانشجویان نسبت به هیأت‌علمی در راستای ارتقای آموزش خود بهره برده و برای کاهش تفاوت نتایج این دو تلاش کنند.
واژه‌های کلیدی: ارزیابی، خودارزیابی، دانشجو، هیأت‌علمی، عملکرد آموزشی اساتید
متن کامل [PDF 281 kb]   (2118 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: ارزشيابي استاد
دریافت: 1390/7/23 | پذیرش: 1390/12/8 | انتشار: 1391/2/26


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 2 - ( 2-1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها