دوره 12، شماره 4 - ( 4-1391 )                   جلد 12 شماره 4 صفحات 264-258 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

kabirzadeh A, Rezaee Gharahtekan M, Tayyeban M, Alizadeh M. Factors Affecting Discipline Choice in Students of Medical Records and Health Information Technology in Mazandaran University of Medical Sciences in Year 2010. Iranian Journal of Medical Education 2012; 12 (4) :258-264
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1784-fa.html
کبیرزاده آذر، رضایی قره تکان مهدی، طیبان محمدرضا، علیزاده مصطفی. عوامل مؤثر بر انتخاب رشته دانشجویان مدارک پزشکی و فناوری اطلاعات سلامت در دانشگاه علوم پزشکی مازندران در سال 1389. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1391; 12 (4) :258-264

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1784-fa.html


، azakab@gmail.com
چکیده:   (12800 مشاهده)
مقدمه: از دیدگاه مدیران آموزش عالی شیوه انتخاب رشته می‌تواند عامل انگیزشی مهمی برای ادامه تحصیل باشد. با حذف مقطع کاردانی رشته مدارک پزشکی، رشته فناوری اطلاعات سلامت به‌عنوان رشته‌ای تخصصی در حوزه بهداشت و درمان معرفی شد. هدف این مطالعه تعیین عوامل مؤثر بر انتخاب رشته در دانشجویان رشته مدارک پزشکی و فناوری اطلاعات سلامت در سال 1389 بود. روش‌ها: در این پژوهش توصیفی - مقطعی ، جامعه مورد مطالعه دانشجویان رشته‌های مدارک پزشکی و فناوری اطلاعات سلامت مشغول به تحصیل در دانشگاه علوم پزشکی مازندران هستند. مطالعه به صورت سرشماری و با شرکت داوطلبانه 50 دانشجوی در حال تحصیل (12 نفر دانشجوی فناوری اطلاعات سلامت جدیدالورود و 38 نفر دانشجوی مدارک پزشکی ورودی سال‌های قبل که با نام مدارک پزشکی جذب می‌شدند) انجام شد. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه‌ای محقق‌ساخته گردآوری و با آزمون کای دو مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. نتایج: دانشجویان هر دو رشته هنگام انتخاب رشته آگاهی کمی نسبت به رشته خود داشته‌اند، به طوری که تنها 25 درصد (3 نفر) دانشجویان فناوری اطلاعات سلامت و 8/15 درصد (6 نفر) دانشجویان مدارک پزشکی رشته خود را بر اساس آگاهی از آن انتخاب کرده بودند. نقش والدین در انتخاب رشته دانشجویان فناوری اطلاعات سلامت 50 درصد (6 نفر) و در رشته مدارک پزشکی 4/18درصد (7 نفر) بود. عامل شهر محل سکونت در 8/15 درصد (6 نفر) از دانشجویان مدارک پزشکی و 8/53 درصد(7نفر) از دانشجویان فناوری اطلاعات سلامت بر نحوه انتخاب رشته، تأثیر داشت. آزمون کای دو (χ2) در مورد آگاهی از رشته در بین دانشجویان مدارک پزشکی و فناوری اطلاعات سلامت با (004/0p=) معنادار بود. نتیجه‌گیری: دانشجویان رشته‌های مدارک پزشکی و فناوری اطلاعات سلامت آگاهی چندانی در زمان انتخاب رشته تحصیلی خود از محتوای رشته نداشتند و والدین آنان تأثیر زیادی در انتخاب رشته فرزندان خود داشته‌اند. لذا پیشنهاد می‌شود اگر برای آموزش و آگاهی افراد جامعه نسبت به رشته‌های دانشگاهی اقدامی صورت می‌گیرد والدین نیز در این آموزش‌ها مشارکت داده شوند.
متن کامل [PDF 262 kb]   (2411 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله کوتاه | موضوع مقاله: مديريت آموزشي
دریافت: 1390/6/24 | پذیرش: 1391/2/3 | انتشار: 1391/4/25 | انتشار الکترونیک: 1391/4/25

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education