دوره 12، شماره 4 - ( 4-1391 )                   جلد 12 شماره 4 صفحات 248-240 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Baghaie R, Rasouli D, Rahmani A, Mohammadpour Y, Jafarizade H. Effect of web-based education on cardiac disrhythmia learning in nursing student of Urmia University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education 2012; 12 (4) :240-248
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1744-fa.html
بقایی رحیم، رسولی داود، رحمانی علیرضا، محمدپور یوسف، جعفری زاده حسین. تأثیر آموزش مبتنی بر وب در یادگیری دیس ریتمی‌های قلبی در دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی ارومیه. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1391; 12 (4) :240-248

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1744-fa.html


، rasouli_d@umsu.ac.ir
چکیده:   (13223 مشاهده)
مقدمه: آموزش مبتنی بر وب از جمله روش‌های نوین و فعال آموزشی برای ارتقای کیفیت آموزشی است که از مزایای آن می‌توان به دسترسی راحت در هر زمان و مکان، شرکت بدون مرز و فراوان یادگیرنده‌ها و انعطاف‌پذیری آن اشاره کرد. هدف از این مطالعه بررسی تأثیر آموزش مبتنی بر وب بر روی یادگیری شناختی دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی ارومیه در سال 1389 است. روش‌ها: پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه تجربی با طرح قبل و بعد است. در این مطالعه کلیه دانشجویان سال آخر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی ارومیه (42 نفر) وارد مطالعه شدند. و به صورت کاملاً تصادفی به دو گروه مبتنی بر وب و سنتی تقسیم شدند. روش مداخله برای گروه اول شامل یک دوره آموزشی مبتنی بر وب در مورد دیس ریتمی‌های قلبی و برای گروه دوم یک دوره آموزش به صورت سخنرانی 6 ساعته در مورد همان موضوع بود. در شروع و پایان هر دوره میزان دانش دانشجویان هر دو گروه با انجام پیش‌آزمون و پس‌آزمون اندازه‌گیری شده و امتیازات حاصله به صورت درون گروهی توسط آزمون آماری تی زوج باهم مقایسه شدند. نتایج: میانگین و انحراف معیار نمرات دانشجویان قبل و بعد از آموزش سنتی (مرسوم) به ترتیب 92/3±67/16 و 49/3±85/17 و بعد از آموزش مبتنی بر وب به ترتیب 62/3±28/16 و 49/3±85/17 بود. نتایج مطالعه ارتباط آماری معناداری را بین نمرات قبل و بعد از آموزش در هر دو گروه آموزشی مبتنی بر وب (016/0P= 62,/2-=t) و سنتی (038/0P= ,47/2-=t) نشان داد. مابین متغیرهای دموگرافیک و نوع آموزش در هیچکدام از روش‌های آموزش ارتباط معناداری به دست نیامد. نتیجه‌گیری: استفاده از روش آموزش مبتنی بر وب نیز به عنوان یک روش آموزشی باعث ارتقای سطح یادگیری شناختی دانشجویان شده است و زمینه را برای استفاده از این روش آموزشی به عنوان یک روش آموزشی همراه با آموزش‌های کلاسیک در کوریکولوم درسی مراقبت‌های ویژه قلبی فراهم ساخته است.
متن کامل [PDF 216 kb]   (2721 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: يادگيري الكترونيكي
دریافت: 1390/5/22 | پذیرش: 1390/10/5 | انتشار: 1391/4/25 | انتشار الکترونیک: 1391/4/25

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education