Hadizadeh F, Hadadgar A, Adibi P. Students’ Open Day of Research and Education in Isfahan University of Medical Sciences: A Brief Report. Iranian Journal of Medical Education 2012; 12 (4) :220-230
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1723-fa.html
، hadadgar@edc.mui.ac.ir
چکیده: (11668 مشاهده)
مقدمه: «بازروز»های آموزشی، در بسیاری از کشورهای جهان بخشی از برنامه رسمی دانشگاهها است. این برنامه با هدف ایجاد فرصتی برای دانشآموزان جهت ملاقات با اساتید و دانشجویان و بحث پیرامون جو این دانشگاهها (عمدتاً از نظر آموزشی) هرساله اجرا میشود. در اقدام پژوهی حاضر، گزارشی از اولین بازروز پژوهشی - آموزشی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان که برای دانشآموزان مقطع متوسطه اجرا شده، و نتایج آن ارائه میشود.
روشها: در این مطالعه اقدام پژوهی که در سال تحصیلی 87-86 انجام گرفت، از 120 نفر از دانشآموزان 12 دبیرستان شهر اصفهان که بیشترین تعداد قبولی در کنکور سراسری را داشتند، دعوت به عمل آمد. برنامه این روز شامل سخنرانیهایی در زمینه تفکر خلاق و پژوهشهای پایه و بالینی، نمایش کلیپی از مشکلات رایج پژوهشهای دانشجویی در دانشگاههای کشور، نمایش فیلمی مربوط به برندگان جایزه نوبل سال 2002، برگزاری پانل آشنایی دانشآموزان با دورنمای پژوهشی رشتههای مختلف دانشگاه، و بازدید آنها از نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی دانشجویان بود. در این برنامه به هریک از شرکتکنندگان بستهای نیز مشتمل بر کتابچههایی جهت آشنایی با دانشگاه و کلیه رشتههای تحصیلی موجود در آن و یک فرم جمعآوری اطلاعات برای تبیین علایق و نیازهای آموزشی و پژوهشی دانشآموزان و نظرسنجی پیرامون برگزاری برنامه بازروز دانشگاه ارائه گردید. برای تحلیل توصیفی، از شاخص فراوانی و برای آنالیز تحلیلی از آزمون T-student , از آزمون مجذور کای استفاده گردید.
نتایج: 68 نفر از 6 دبیرستان (6/56 درصد از دعوت شدگان) در برنامه شرکت کردند و 58 نفر (85 درصد) فرم جمعآوری اطلاعات را تکمیل نمودند. 67 درصد از شرکتکنندگان (37 نفر) رشته پزشکی را انتخاب اول خود عنوان نمودند. در میان علل انگیزشی انتخاب رشتهها، تنها در انتخاب درآمد میان دو جنس اختلاف معنادار آماری (031/0p=) وجود داشت. 32 نفر (55 درصد) از شرکتکنندگان از کفایت اطلاعاتشان در مورد انتخاب رشته راضی بودند. انتخاب اول 60 درصد (35 نفر) از حاضرین دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بود. 88 درصد (46 نفر) از شرکتکنندگان از حضور در این برنامه احساس رضایت نمودند.
نتیجهگیری: نتایج برگزاری این برنامه، لزوم و امکانپذیری برگزاری برنامههایی برای آشنایی دانشآموزان با ظرفیتها و امکانات پژوهشی دانشگاهها را نشان میدهد. همچنین یافتهها حاکی از لزوم توجه بیشتر دانشگاهها به اطلاعرسانی مناسب به دانشآموزان در زمینه انتخاب رشته تحصیلی و نیاز به سرمایهگذاری بیشتر برای ایجاد و افزایش توانمندیهای پژوهشی در قالب دورهها و کارگاههای آموزشی در مقطع متوسطه و سالهای ابتدایی ورود به دانشگاه است.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
ساير موارد دریافت: 1390/5/7 | پذیرش: 1390/9/7 | انتشار: 1391/4/25 | انتشار الکترونیک: 1391/4/25
ارسال پیام به نویسنده مسئول