دوره 12، شماره 5 - ( 5-1391 )                   جلد 12 شماره 5 صفحات 330-317 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Heshmati Nabavi F, Vanaki Z, Mohammadi E. A Critical Review on Communication Paradigms Beteween Academic and Clinical Service Institutions in Nursing. Iranian Journal of Medical Education 2012; 12 (5) :317-330
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1670-fa.html
حشمتی نبوی فاطمه، ونکی زهره، محمدی عیسی. مروری نقادانه بر پارادایم‌های ارتباطی بین مؤسسات آموزشی و خدمات بالینی در پرستاری. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1391; 12 (5) :317-330

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1670-fa.html


، . heshmatinf@mums.ac.ir
چکیده:   (11722 مشاهده)
مقدمه: آموزش بالینی وظیفه مؤسسات آموزشی و بالینی است و اثربخشی این آموزش‌ها تحت تأثیر تعامل مؤثر بین این دو نوع مؤسسه قرار می‌گیرد. این تعامل از ابتدای ظهور حرفه پرستاری تاکنون، پارادایم‌های گوناگونی را تجربه کرده است. مقاله حاضر در صدد است به معرفی نقادانه این پارادایم‌ها پرداخته و سمت و سوی نحوه تعامل مؤسسات آموزشی و بالینی را در حال حاضر شناسایی نماید. شناسایی این الگوها، و مزایا و محدودیت‌های هر کدام می‌تواند راهنمای مدیران مؤسسات آموزشی و بالینی در طراحی و انتخاب الگوهای ارتباطی مناسب باشد. روش‌ها: برای این مطالعه مروری روایی، یک جستجوی الکترونیک سه مرحله‌ای در ژانویه 2008 انجام شد و مطالعات انتشار یافته از سال 1995 تا 2008 در پایگاه‌های اطلاعاتی Web of Science، Medline، CINAHL، ERIC، BNI مورد بازبینی قرار گرفت. واژه‌های آموزش بالینی، مدل کارآموزی بالینی، مدل آموزش بالینی، مدل‌های مشارکتی آموزش بالینی و مشارکت بین مؤسسات دانشگاهی و بالینی، جهت جستجو به کار برده شدند. متن مقالات به طور مکرر مطالعه شد تا نوع پارادایم ارتباطی، ویژگی‌های مهم و نحوه ارتباط، و مزایا و محدودیت‌های آن از داخل متن استخراج شود. نتایج: چهار پارادایم ارتباطی بین مؤسسات آموزشی و بالینی در حرفه پرستاری قابل شناسایی است. این پارادایم‌ها عبارت بودند از: پارادایم خدمات محور، پارادایم استقلال سازمانی، مدل‌های آموزش بالینی مشارکتی و پارادایم مشارکت بین مؤسسات. نتیجه‌گیری: وجود یک سیر تکاملی تحت تأثیر عواملی چون رشد حرفه‌ای پرستاری و تغییر در انتظارات جوامع قابل شناسایی است. نیاز به حرفه‌ای شدن و تقویت بدنه دانش پرستاری ضرورتی برای ایجاد و حفظ دانشکده‌های پرستاری مستقل است. روند پارادایم‌های ارتباطی به سوی شکل‌گیری مشارکت بین دو مؤسسه در عین حفظ استقلال این مؤسسات است.
متن کامل [PDF 308 kb]   (2146 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: مديريت آموزشي
دریافت: 1390/3/15 | پذیرش: 1391/2/22 | انتشار: 1391/5/25 | انتشار الکترونیک: 1391/5/25

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education