دوره 12، شماره 2 - ( 2-1391 )                   جلد 12 شماره 2 صفحات 142-131 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


، afsanehtalaeii@yahoo.com
چکیده:   (11289 مشاهده)
مقدمه: دانشجویان پزشکی به عنوان بخشی از کار روزانه و به منظور ارتقای خدمات پزشکی نیازمند یادگیری فعال هستند. این مطالعه با هدف تبیین تجارب دانشجویان پزشکی از عوامل مؤثر در فرآیند یادگیری فعال، انجام شد. روش‌ها: این مطالعه در دانشگاه علوم پزشکی اراک به روش کیفی و با بهره‌گیری از رویکرد تحلیل محتوی انجام شد. جهت جمع‌آوری اطلاعات، از مصاحبه استفاده شد. مطالعه با نمونه‌گیری هدف‌مند شروع و در طی تکامل طبقات، با نمونه‌گیری نظری ادامه یافت. تعداد 20 نفر در مدت 2 ماه مورد مصاحبه قرار گرفتند. به منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها از راهبرد تجزیه و تحلیل مداوم و مقایسه ای، استفاده گردید. نتایج: در این مطالعه شرایط آموزشی، شرایط فردی و شرایط محیطی به عنوان درون‌مایه‌های اصلی عوامل مؤثر در فرآیند یادگیری فعال و برنامه‌ریزی مناسب درسی، کیفیت تدریس، محرک‌های روحی – روانی، باورها، توانمندی‌های فردی، مهارت‌های یادگیری، تأثیر اطرافیان، حمایت مالی و محیط مناسب به عنوان زیر طبقات استخراج گردید. نتیجه‌گیری: نتایج مطالعه نشان داد که یادگیری فعال یک موضوع کاملاً فردی و وابسته مطلق به توانمندی‌های فردی نیست؛ بلکه نیازمند فراهم بودن شرایط آموزشی و محیطی نیز هست.
متن کامل [PDF 301 kb]   (2514 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: شيوه هاي آموزش
دریافت: 1390/3/12 | پذیرش: 1390/7/11 | انتشار: 1391/2/26 | انتشار الکترونیک: 1391/2/26

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.