دوره 10، شماره 5 - ( ویژه نامه توسعه آموزش 1389 )                   جلد 10 شماره 5 صفحات 1302-1296 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Arbabi F, haghani F. Using Games In Oncology Teaching. Iranian Journal of Medical Education 2011; 10 (5) :1296-1302
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1647-fa.html
اربابی فرشید، حقانی فریبا. استفاده از بازی در تدریس انکولوژی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1389; 10 (5) :1296-1302

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1647-fa.html


، farshidarbabi@gmail.com
چکیده:   (15198 مشاهده)
مقدمه: روش‌های تدریس را می‌توان به دو رویکرد غیر فعال و فعال تقسیم نمود. بازی یکی از رویکردهای آموزشی فعال است که این مطالعه به بررسی اثر آن در درس انکولوژی پرداخته است. روش‌ها: در یک مطالعه نیمه تجربی، برای 23 نفر از دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان دو جلسه تدریس انکولوژی برگزار شد. در جلسه اول اصول کلی و تعاریف اولیه تدریس شد و سپس به طور تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. به هر دو گروه متن خلاصه درمان مری از uptodate نسخه 3/17 و شرح حال یک بیمار با سرطان مری ارائه شد. دانشجویان هر دو گروه باید پس از مطالعه متن، ترتیب اقدامات درمانی ممکن برای بیمار را ارائه کنند. به افراد گروه مداخله کارت‌هایی داده شد که هر یک نشانگر یک اقدام درمانی بود و از آنها خواسته شد که ترتیب اقدامات درمانی را با استفاده از کارت‌ها مشخص کنند. پاسخ‌های دانشجویان بر اساس متن ارائه شده نمره گذاری گردید و نمرات با نرم‌افزار PASW ویرایش 18 مقایسه گردید. نتایج: دوازده نفر در گروه کنترل و 11 نفر در گروه مداخله قرار داشتند. بین میانگین نمره گروه کنترل 6/22±46/28 و گروه مداخله 07/26±83/55 از لحاظ آماری اختلاف معناداری وجود داشت (016/0, p=63/17, df=67/2t=). از نظر تعداد تعداد گزینه‌های پیشنهادی برای درمان نیز، میانگین گروه مداخله 07/0± 85/3 و برای گروه کنترل 72/1±85/4 بود.آزمون t نشان داد بین دو گروه اختلاف معنی دار آماری وجود دارد (021/0, p=751/16, df=54/2t=). نتیجه‌گیری:اگر چه هر دو گروه زمان یکسانی برای یادگیری داشتند، اما میانگین نمرات گروه مداخله به طور معناداری بیشتر از گروه کنترل است. به نظر می‌رسد روش بازی توانسته است موجب تمرکز بیشتر دانشجویان و همچنین یادگیری عمیق‌تری شود. تعداد گزینه‌های پیشنهادی در گروه مداخله به طور قابل ملاحظه‌ای کمتر از گروه کنترل است. که می‌توان گفت دانشجویان در گروه مداخله با مسؤولیت و وسواس بیشتری به پیشنهاد روش‌های درمانی پرداخته‌اند. لذا تدریس انکولوژی با استفاده از بازی می‌تواند باعث افزایش یادگیری و ارائه بهتر درمان هدفمند توسط دانشجویان شود.
واژه‌های کلیدی: انکولوژی، بازی، روش تدریس
متن کامل [PDF 287 kb]   (2727 دریافت)    
نوع مطالعه: ساير موارد | موضوع مقاله: ساير موارد
دریافت: 1390/2/27 | پذیرش: 1390/5/15 | انتشار: 1389/11/26 | انتشار الکترونیک: 1389/11/26

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education