[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 10، شماره 5 - ( ویژه نامه توسعه آموزش 1389 ) ::
جلد 10 شماره 5 صفحات 1302-1296 برگشت به فهرست نسخه ها
استفاده از بازی در تدریس انکولوژی
فرشید اربابی، فریبا حقانی
، farshidarbabi@gmail.com
چکیده:   (14523 مشاهده)
مقدمه: روش‌های تدریس را می‌توان به دو رویکرد غیر فعال و فعال تقسیم نمود. بازی یکی از رویکردهای آموزشی فعال است که این مطالعه به بررسی اثر آن در درس انکولوژی پرداخته است. روش‌ها: در یک مطالعه نیمه تجربی، برای 23 نفر از دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان دو جلسه تدریس انکولوژی برگزار شد. در جلسه اول اصول کلی و تعاریف اولیه تدریس شد و سپس به طور تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. به هر دو گروه متن خلاصه درمان مری از uptodate نسخه 3/17 و شرح حال یک بیمار با سرطان مری ارائه شد. دانشجویان هر دو گروه باید پس از مطالعه متن، ترتیب اقدامات درمانی ممکن برای بیمار را ارائه کنند. به افراد گروه مداخله کارت‌هایی داده شد که هر یک نشانگر یک اقدام درمانی بود و از آنها خواسته شد که ترتیب اقدامات درمانی را با استفاده از کارت‌ها مشخص کنند. پاسخ‌های دانشجویان بر اساس متن ارائه شده نمره گذاری گردید و نمرات با نرم‌افزار PASW ویرایش 18 مقایسه گردید. نتایج: دوازده نفر در گروه کنترل و 11 نفر در گروه مداخله قرار داشتند. بین میانگین نمره گروه کنترل 6/22±46/28 و گروه مداخله 07/26±83/55 از لحاظ آماری اختلاف معناداری وجود داشت (016/0, p=63/17, df=67/2t=). از نظر تعداد تعداد گزینه‌های پیشنهادی برای درمان نیز، میانگین گروه مداخله 07/0± 85/3 و برای گروه کنترل 72/1±85/4 بود.آزمون t نشان داد بین دو گروه اختلاف معنی دار آماری وجود دارد (021/0, p=751/16, df=54/2t=). نتیجه‌گیری:اگر چه هر دو گروه زمان یکسانی برای یادگیری داشتند، اما میانگین نمرات گروه مداخله به طور معناداری بیشتر از گروه کنترل است. به نظر می‌رسد روش بازی توانسته است موجب تمرکز بیشتر دانشجویان و همچنین یادگیری عمیق‌تری شود. تعداد گزینه‌های پیشنهادی در گروه مداخله به طور قابل ملاحظه‌ای کمتر از گروه کنترل است. که می‌توان گفت دانشجویان در گروه مداخله با مسؤولیت و وسواس بیشتری به پیشنهاد روش‌های درمانی پرداخته‌اند. لذا تدریس انکولوژی با استفاده از بازی می‌تواند باعث افزایش یادگیری و ارائه بهتر درمان هدفمند توسط دانشجویان شود.
واژه‌های کلیدی: انکولوژی، بازی، روش تدریس
متن کامل [PDF 287 kb]   (2349 دریافت)    
نوع مطالعه: ساير موارد | موضوع مقاله: ساير موارد
دریافت: 1390/2/27 | پذیرش: 1390/5/15 | انتشار: 1389/11/26
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Arbabi F, haghani F. Using games in Oncology Teaching. Iranian Journal of Medical Education. 2011; 10 (5) :1296-1302
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1647-fa.html

اربابی فرشید، حقانی فریبا. استفاده از بازی در تدریس انکولوژی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1389; 10 (5) :1302-1296

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1647-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 5 - ( ویژه نامه توسعه آموزش 1389 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4374