:: دوره 10، شماره 5 - ( ویژه نامه توسعه آموزش 1389 ) ::
جلد 10 شماره 5 صفحات 1227-1216 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آموزش ویدیویی در کاهش عوارض بعد از الکتروشوک درمانی (ECT)
مصطفی نجفی، صدیقه توکلی، فروزان گنجی، آزیتا رستمی
، tavakoli_s@gmail.com
چکیده:   (16404 مشاهده)
مقدمه: درمان به ECT یکی از مؤثرترین و ناشناخته شده‌ترین درمان‌های روانپزشکی است. بیماران و خانواده‌های بیماران ترس ناموجهی از آن دارند. شبح صدمه مغزی ناشی از ECT بر ذهن‌ها سنگینی می‌کند. این مطالعه با هدف بررسی تأثیر آموزش ویدیویی در کاهش عوارض ناشی از ECT انجام شد. روش‌ها: در این مطالعه آموزش‌های لازم در مورد ECT توسط فیلم ویدیویی تهیه شده توسط محقق و همکاران (به مدت 25 دقیقه) قبل از شروع دوره ECT توسط پرسنل به بیماران گروه مورد نشان داده شده و پس از جلسه اول و در طول کلیه جلسات و جلسه آخر پرسشنامه‌های مربوطه، پس از انجام معاینه بیمار توسط پژوهشگر به صورت یک سو کور، تکمیل می‌گردد. سی نفر گروه مورد و 30 نفر گروه شاهد می‌باشد. نتایج: میانگین مجموع عوارض در شوک مرحله اول 2، مرحله دوم 9/1، مرحله سوم 3/1، مرحله چهارم 3/1، مرحله پنجم 6/0، مرحله ششم 1. در گروه آموزش دیده و در گروه آموزش ندیده در مرحله اول 3/2، مرحله 6/2، مرحله سوم 9/1، مرحله چهارم2، مرحله پنجم7/2 و مرحله ششم 2.2 به دست آمده است. به گونه‌ای آموزش منجر به کاهش مجموع عوارض در مراحل 2 و 4و 5 و 6 شوک گردیده است. همچنین، بین کاهش عارضه سردرد در مرحله 5 شوک و آموزش، بین کاهش اختلال حافظه در مرحله 2 و 5 شوک و آموزش، و همچنین بین کاهش تهوع در مرحله 2 و 5 شوک و آموزش، اختلال معنادار وجود داشت. نتیجه‌گیری: با توجه به ارتباط کاهش مجموع عوارض با آموزش و همچنین کاهش بیشتر با تکرار دیدن فیلم، بررسی این مطالعه ارزشمند می‌باشد و انجام مطالعه با تعداد نمونه‌ها و امکانات بیشتر توصیه می‌شود.
واژه‌های کلیدی: ‌آموزش ویدیویی، عوارض ECT
متن کامل [PDF 272 kb]   (9542 دریافت)    
نوع مطالعه: ساير موارد | موضوع مقاله: ساير موارد
دریافت: 1390/2/22 | پذیرش: 1390/5/15 | انتشار: 1389/11/26


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 5 - ( ویژه نامه توسعه آموزش 1389 ) برگشت به فهرست نسخه ها