دوره 3، شماره 2 - ( پاییز 1382 )                   جلد 3 شماره 2 صفحات 21-15 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Haghani F, Shari`atmadari A, Naderi E, Yousefi A. Teaching Methods Used by General Practitioners’ Continuing Education Programs in Isfahan University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education 2003; 3 (2) :15-21
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-162-fa.html
حقانی فریبا، شریعتمداری علی، نادری عزت اله، یوسفی علیرضا. روش های تدریس برنامه های آموزش مداوم پزشکان عمومی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1382; 3 (2) :15-21

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-162-fa.html


چکیده:   (24265 مشاهده)
مقدمه با توجه به نقش بنیادین روش‌های تدریس در ارتقای کیفیت آموزش و تاکید تحقیقات انجام شده بر لزوم بازنگری شیوه‌های تدریس برنامه‌های آموزش مداوم، همچنین کمبود پژوهش‌هایی که از طریق مشاهده به تحلیل فرایند تدریس پرداخته باشند، روش‌ها و فرایند تدریس برنامه‌های آموزش مداوم پزشکان عمومی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از نظر ایجاد، استمرار، اثربخشی و اتمام ارتباط مورد بررسی قرار گرفت.روش‌ها در یک پژوهش میدانی (Field Research) محقق به مشاهده 89 مورد تصادفی از برنامه‌های آموزش مداوم پزشکان عمومی شامل: سمینار- کنفرانس، همایش و مدون- معادل مدون پرداخت. از روش مشاهده برای جمع‌آوری اطلاعات استفاده گردید که روایی ابزار از طریق روایی محتوا و پایایی با روش آزمون مجدد تأیید گردیده بود. داده‌ها با نرم‌افزار SPSS و با روش آماری به صورت توزیع فراوانی و درصد مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.نتایج یافته‌های پژوهش در ارتباط با مؤلفه‌های مربوط به تدریس نشان داد که بیش از نیمی از تدریس‌های انجام شده از نظر ایجاد ارتباط، بیش از دو سوم تدریس‌های انجام شده از نظر استمرار ارتباط ضعیف و خیلی ضعیف بوده است. در مقوله استمرار ارتباط، حدود 40 درصد تدریس‌ها و در مقوله اتمام ارتباط، بیش از نیمی از تدریس‌های انجام شده خوب و خیلی خوب بوده است. همچنین روش تدریس غالب در همه برنامه‌های آموزش مداوم، سخنرانی بوده و در مواردی، پرسش و پاسخ، ارائه مورد و روش نمایشی هم استفاده شده است.بحث برنامه‌های آموزش مداوم از نظر روش‌های تدریس نیاز به بازنگری جدی دارد. آشنایی بیشتر اساتید با فرایند آموزش، تدریس، تئوری‌های یادگیری بزرگسالان و الگوهای جدید تدریس می‌تواند زمینه بهبود کیفیت برنامه‌های آموزش مداوم را فراهم نماید.
متن کامل [PDF 183 kb]   (5125 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل |
دریافت: 1385/6/15 | انتشار: 1382/9/24 | انتشار الکترونیک: 1382/9/24

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2025 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education